У Научном клубу Центра за промоцију науке одржана је панел-дискусија о будућности РНК технологија на којој су били експерти из земље и иностранства и заинтересовани грађани. Дискусија je била део COST акције exRNA-PATH (RNA communication across kingdoms: new mechanisms and strategies in pathogen control), чија је улога да информације о РНК технологији комуницира широј јавности.

Др Марјана Бркић, в.д. директора Центра за промоцију науке, поздравила је учеснике и госте и истакла да дебата о РНК технологијама долази у право време, само неколико дана након што је Нобел за медицину, односно физиологију додељен управо творцима мРНК вакцине против ковида.

Катарина Стекић из Сектора за међународну сарадњу Центра за промоцију науке представила је панелисте и истакла да је циљ дебате да се објасне РНК технологије и њихов значај за науку и друштво у целини.

„Овај панел ће се највише бавити нашом перцепцијом РНК технологије, шта су заправо РНК технологије и каква је њихова будућност. Говорићемо и о томе како уопште перципирамо науку и шта наши досадашњи подаци кажу када је реч о поверењу грађана у науку.“

Роб Блеки, комуникациони експерт за научно-технолошке компаније и биотехнолошке стартапове, говорио је о томе како је најбоље комуницирати јавности научна сазнања, и које су то приче које највише занимају обичан свет:

„Пре свега, важне су приче самих научника. Људи о њима имају контрадикторна мишљења: некада мисле да су они неодговорни или да превише ризикују. Са друге стране, некада их виде као људе који су кадри да реше све проблеме.

Ми треба да подсећамо људе зашто научници раде то што раде, а већина њих жели да свет направи бољим местом. Каталин Карико је одличан пример, она је деценијама била опседнута РНК. Људи су јој стално говорили да је то губљење времена, али она је наставила [да изучава РНК] јер је била убеђена да ће тим истраживањем направити разлику.“

Др Ејми Бак, професорка РНК и биологије заразних болести на Универзитету у Единбургу, каже да је ефективно комуницирање науке широј јавности од огромног значаја, и да би научна заједница томе морала да посвети више пажње. На питање новинарке Центра за промоцију науке како то она и њен тим раде, др Бак одговара:

„Унутар наше заједнице ми верујемо научницима који су строги и прецизни и када говоре о нашим и када говоре о својим истраживањима. Они су често врло пажљиви у интерпретацији и ‘продавању‘ резултата. Понекад нам то отежава да отворено и директно разговарамо са широм публиком – али морамо да научимо како се то ради.

Насумичне интеракције са људима су ми често инспиративне: људи су радознали и постављају добра питања, што ме тера да другачије размишљам о свом истраживању. Такође, мислим да је важно да људи виде да су истраживања доступна и њима и да су научници нормални, вредни људи, који покушавају да реше неке проблеме. То помаже да се изгради поверење у вредност и корисност наших открића.“

Осим дебате, 9. и 10. октобра, Центар за промоцију науке био је и домаћин састанка exRNA-PATH COST акције, која има за циљ подизање друштвене свести о важности развоја РНК технологија. Чланови ове акције су истраживачи и научни комуникатори, као и ентузијасти из других области, који заједнички покушавају да створе простор за друштвено прихватање развоја РНК технологија.

У склопу састанка су представљени досадашњи резултати и постављени циљеви за даљи рад. Осим тога, одржано је и неколико радионица и дискусија са идејом да се учесницима представи значај ефективне научне комуникације. Ове радионице одржали су Роб Блеки и Томас Кремптон, комуникациони експерти, који имају вишегодишње искуство сарадње са медијима.

У другом делу састанка  говорило се о значају  визуелног приказивања науке, као и  о коришћењу различитих формата у сврхе јасне научне комуникације. Илустраторка Моника Ланг је одржала радионицу током које су истраживачи у кокреаторском процесу осмишљавали стрип кроз који се приказују пут РНК молекула и његова улога у имунском одговору организма. Други део радионице био је посвећен осмишљавању различитих формата за комуникацију науке за сваку интересну групу посебно: доносиоце одлука, новинаре и општу јавност. На овај начин се РНК технологија може адекватно приближити широј публици, узимајући у обзир потребе и очекивања јавности.

Цео панел можете погледати на YouTube каналу Центра за промоцију науке.