ЦПН је током септембра 2023. године спровео истраживање ставова и мишљења о РНК технологији у Србији, при чему је своје виђење тренутног стања и будућности ове технологије са нама поделило око 400 грађана. Резултати овог истраживања биће представљени јавности током панел-сесије, 9. октобра, у периоду од 18.30 до 20.00 часова, у Научном клубу Центра за промоцију науке.

Због ограниченог броја места, потребно је пријавити се за панел овде.

На панелу ће учествовати чланови Радне групе COST акције и домаћи истраживачи. Кроз панел ће бити речи о механизму функционисања ових технологија, као и које су предности и потенцијални ризици употребе РНК механизама у медицини, биологији, пољопривреди и другим пољима. Додатан акценат биће стављен на разумевање резултата истраживања на српском узорку, како би се разумеле специфичности овог поднебља у контексту поверења у науку и здравствених навика становништва.

Говорници на панелу биће:

др Ејми Бак, Универзитет у Единбургу

Стекла је докторат из биохемије на Универзитету Колорадо, Боулдер. Године 2009, др Бак покренула је сопствену лабораторију у оквиру Центра за имунитет, инфекције и еволуцију на Универзитету у Единбургу, фокусирајући се на функције РНК у интеракцијама вирус-домаћин и иницирајући нову линију истраживања лучења РНК код паразитских инфекција. Добила је ERC Consolidator Award за проучавање РНК комуникације код инфекција хелминтима и један је од руководилаца Института за имунологију и истраживање инфекција. Тренутно председава Акционим одбором Европске COST мреже: РНК комуникација у краљевствима.

Роб Блеки, GreenLight Biosciences

Роб Блеки бави се саветовањем научно-технолошких компанија и биотехнолошких стартапова о томе како да комуницирају о сложеним питањима. Међу његовим клијентима налазе се Vaimap, One Health, Unilever, McKinsei, као и Влада Велике Британије. Био је директор компаније Blue State Digital. Његове колумне и чланци редовно се појављују у престижним медијима какви су Фајненшл Тајмс, Њујорк Тајмс, Вол Стрит журнал и BBC.

Маја Косановић, Институт за примену нуклеарне енергије ИНЕП

Маја Косановић је доктор биолошких наука и виши научни сарадник Института за примену нуклеарне енергије ИНЕП. Молекуларни биолог по образовању, прву половину каријере бавила се биохемијским истраживањима у области гликобиологије туморских маркера док је последњих 12 година посветила новој и узбудљивој области екстрацелуларних везикула, које представљају новооткривени, фундаментални начин комуникације ћелија. Оснивач је и председник Српског друштва за екстрацелуларне везикуле.

Стивен Флечер, Research Fellow at The University of Queensland

Каријеру је посветио дизајну и развоју најсавременијих технологија, као што су алати за дубоко учење за идентификацију болести усева, биопестициди на бази иРНК и биосензори за детекцију ГМО. Показао је истраживачку свестраност кроз улоге у обе академске институције, укључујући Универзитет у Квинсленду и Универзитет у Аделаиди, као и у приватном биотехнолошком сектору са Лифепринт Аустралиа. Активно сарађује са индустријским сарадницима и глобалним организацијама као што је ОЕЦД, доприносећи формулисању регулаторних оквира за нове технологије.

Ирис Жежељ, Филозофски факултет

Др Ирис Жежељ је редовна професорка на катедри за социјалну психологију при Филозофском факултету у Београду. Њена главна сфера истраживања су ирационална/епистемолошки сумњива веровања, посебно у домену здравља, и њихов однос према сумњивим здравственим праксама које могу бити варљиве или потпуно опасне. Као руководилац Reason4Heatlh пројекта који финансира Фонд за науку, помаже у експерименталном тестирању интервенција и ангажовању заинтересованих страна у домену јавног здравља.

Представници Центра за промоцију науке, као чланови COST акције exRNA-PATH (RNA communication across kingdoms: new mechanisms and strategies in pathogen control) чија је улога да информације о РНК технологији комуницира ка јавности, организују састанак Радне групе акције 9. и 10. октобра. Током овог догађаја биће представљен досадашњи рад групе, као и резултати међународног истраживања ставова и мишљења о РНК технологији.