На Јавни позив за финансирање пројеката грађанских научних истраживања, 2023. године, стигло је 127 предлога пројеката. Пријаве су обухватиле широк дијапазон тема – од заштите животне средине, биодиверзитета, микробиологије, медицине и јавног здравља до астрономије, психологије, лингвистике, културног наслеђа и образовања, између осталог. За финансирање је тада одобрено шест пројеката, а више детаља о изабраним пројектима могли сте да сазнате из интервјуа које смо протеклих месеци објављивали на нашем сајту.

Центар за промоцију науке и Министарство науке, технолошког развоја и иновација ће, због квалитета пристиглих пријава и потенцијалне реализације већег броја пројеката, у првој половини септембра расписати нови Јавни позив за финансирање пројеката грађанских научних истраживања.

Грађанска научна истраживања (енг. citizen science) представљају научноистраживачки, партиципативни метод, којим се јавност укључује у процес научних истраживања и омогућава грађанима који нису научници у датој области да науци активно доприносе користећи своје знање, алате и ресурсе.

Оваква научна истраживања покривају различите дисциплине и теме, и укључују учеснике различитих нивоа стручности. Овај метод пружа могућност за прикупљање обимних података са широких географских простора, истраживање сложених тема и демократизацију научног истраживања.

Грађанска научна истраживања су интегрисана у научне политике Европске уније, као и у национални законодавствени оквир, кроз Стратегију научног и технолошког развоја Републике Србије за период од 2021. до 2025. године „Моћ знања“.

КО МОЖЕ ДА СЕ ПРИЈАВИ?

Предлози пројеката треба да садрже конкретан план истраживања и активности, план за сарадњу и размену знања, као и да недвосмислено показују на који начин ће пројектне активности допринети научном знању и друштву у целини.

Подносилац пријаве и координатор пројекта може бити истраживач запослен у научноистраживачкој организацији која је регистрована на подручју Републике Србије.

Обавезна је сарадња истраживача и бар једног актера који долази ван научноистраживачке и академске заједнице, као и укључивање грађана у пројектне активности и истраживачки процес.

ВОДИЧ ЗА ГРАЂАНСКА НАУЧНА ИСТРАЖИВАЊА

Центар за промоцију науке припремио је и Водич за грађанска научна истраживања на 24 стране. У овом водичу налази се и више информација о томе шта су грађанска истраживања, које су њихове предности и са каквим се све изазовима суочавају, која је улога грађана у овом типу истраживања и какви све нивои учешћа постоје, као и одговори на питања шта је то отворена наука, зашто су нам важни Циљеви одрживог развоја и како поставити адекватно истраживачко питање.

Поред наведеног, у водичу је представљено Десет принципа грађанских научних истраживања које је утврдила Европска асоцијација грађанских научних истраживања (ECSA), и које могу служити као добре смернице за имплементацију пројеката грађанских научних истраживања.

Водич кроз грађанска научна истраживања можете преузети ОВДЕ.