У данашњем свету генеришемо огромне количине података, од активности на друштвеним мрежама, онлајн куповине, саобраћаја, временских сензора до великих научних експеримената. Овогодишња, дванаеста по реду научнопопуларна манифестација Мај месец математике, чији је слоган Стварност очима великих података, представља како се велики подаци користе у свакодневном животу и у најразличитијим областима науке и привреде. Мај месец математике (М3) ове године траје од 14. маја до 4. јуна, а програм и изложба одвијаће се у Силосима Београд.

Шта су велики подаци? Посетиоци ће кроз ову изложбу моћи да се удубе у историју, природу и ширину примене великих података, да поставе питања о њиховој доступности и етици коришћења и открију како су се велики подаци трансформисали и унапредили области као што су наука, здравство, финансије, спорт и многе друге.

Kао увод у целу изложбу, припремили смо интерактивни речник, лексикон појмова у вези са великим подацима, који ће кроз проширену реалност оживети делове изложбе на екрану.

УПОТРЕБА ВЕЛИКИХ ПОДАТАКА У ПОЉОПРИВРЕДИ

Технологија баратања великим подацима отворила је могућност оптимизовања процеса које познајемо и усавршавамо вековима. Та нова перспектива сагледавања проблема, базирана на подацима (data driven), омогућава да конкретније и реалније сагледамо проблеме и решавамо их у реалном времену, али и да, користећи математичке моделе, предвиђамо приносе и проналазимо најбоља решења.

Уређај Плант-О-Метар БиоСенс института користи алгоритме машинског учења и анализе великих података како би у реалном времену анализирао усеве и пратио биљке. Користећи математичке моделе, он омогућава да предвиђамо приносе и проналазимо најбоља решења за гајене биљке, као и за људе, помажући да се смањи угљенични отисак пољопривредних усева, односно загађење животне средине.

ChatGPT: КОМУНИКАЦИЈА ИЗМЕЂУ ЧОВЕКА И ВЕШТАЧКЕ ИНТЕЛИГЕНЦИЈЕ

Језички модели ВИ као што је ChatGPT већ мењају и обликују комуникацију између човека и вештачке интелигенције. Шта је то технологија обраде природног језика? Да ли чет-бот може да нас убеди да разговарамо са правим човеком? У Силосима се бавимо и комуникацијским вештинама вештачке интелигенције и начином на који ова врста  писмености може да допринесе људима у обављању разних послова и претраживању података.

ЖЕНЕ У СТЕМ-У (Science, Technology, Engineering, Math)

Изложба „Жене у СТЕМ-у води посетиоце кроз научне и животне приче жена пионира у науци, технологији, инжењерству и математици, које су дале или и даље пружају револуционарни допринос овим областима, често уз велике изазове да савладају друштвена очекивања у средини у којој живе и раде.

КОМПЈУТЕРСКИ ДИЗАЈН ПРОТЕИНA

Компјутерски дизајн протеина представља изузетно моћан алат у савременим истраживањима молекуларне биологије и хемије. Највећа предност овог приступа је креирање потпуно нових протеина, незабележених у експерименталним студијама, у сврху разних примена у областима као што су медицина, индустрија и енергетика. Осим тога, омогућава и прецизно пројектовање структура протеина и предвиђање њихових својстава и функција, што је од изузетне важности за разумевање биолошких процеса и развој нових терапија. На Истраживачко-развојном институту за вештачку интелигенцију Србије истраживачи се баве дизајном кратких протеина са циљем блокирања функције одређених протеина везивањем за њих.

Поред овога, на изложби ће бити представљени радови са овогодишњег М3 Мејкерс Лаба, које је креирало 30 средњошколаца из целе Србије. Теме које су учесници овог М3 Лаба одабрали су друштвено ангажоване и имају циљ да подстакну посетиоце манифестације Мај месец математике да размисле о улози података које свакодневно остављају на интернету, њиховој потенцијалној злоупотреби, као и зашто је важно да разумемо како алгоритми функционишу, како бисмо били свесни свих новина које постдигитално доба доноси.

ПАРТНЕРИ МАНИФЕСТАЦИЈЕ

Институт БиоСенс

БиоСенс, истраживачко-развојни институт за информационе технологије биосистема, основан је 2015. године и пионир је дигиталне трансформације пољопривреде у Србији. Истражујући научне и технолошке границе иновативне примене ИТ-ја у пољопривреди, Институт тежи да српском, али и светском пољопривредном сектору пружи врхунска дигитална решења како би се уз мање инвестиција остварили већи приноси.

Истраживачко-развојни институт за вештачку интелигенцију

Мисија Истраживачко-развојног института за вештачку интелигенцију јесте да на једном месту окупи целокупан истраживачки потенцијал у домену вештачке интелигенције широм Србије. Jедан од главних задатака Института је да постане инкубатор стартап компанија, са циљем да се патентирају и комерцијализују кључна открића. Такође, Институт за ВИ повезује науку и привреду у области вештачке интелигенције, како би се помогао трансфер технологије у Србији. У циљу модернизације образовања и привреде у Србији, Институт популаризује фундаменталне дисциплине неопходне за развој вештачке интелигенције: математику, компјутерске науке, биологију, лингвистику и др.

Државни дата центар

Државни дата центар је по техничким и безбедносним стандардима један од најсавременијих у региону и у њему је смештена кључна информационо-комуникациона инфраструктура Републике Србије. Подаци и опрема различитих државних институција су смештени у Државни дата центар, међу којима су Министарство државне управе и локалне самоуправе, Централни регистар обавезног социјалног осигурања, Министарство пољопривреде и многи други. У центру се налазе опрема и подаци Канцеларије за ИТ и еУправу, као и Државнa Oracle cloud инфраструктура.

Силоси Београд

Силоси, као нова сабирница друштвеног живота Београда, пројекат су непрофитне организације Гаиа покрет, чија су четири стуба деловања образовање, уметност, спорт и екологија. У Силосима су се представљали наши бројни уметници попут Светлане Нинковић, Драгане Огњеновић, Милене ЗеВу, Леоноре Векић, али и десетине студената уметничких факултета у Београду, а организовани су и догађаји у оквиру манифестација EXIT, Битеф, Belgrade Fashion Week, Lovefest и бројни други.