Овогодишња Ноћ истраживача, у петак, 30. септембра, посетиоцима Научног клуба  Београд доноси прилику да се баве музичким истраживањима и светом тонова, и то оним које производе жичани инструменти. Испитаћемо музичку науку жице.

Радионице ће се одржати у улици краља Петра 46, почев од 17 часова, а групе од по 16 учесника ће се смењивати на сат времена у пет термина.

Музика у себи крије толико много науке, па смо у Европској Ноћи истраживача решили да се упустимо у истраживање и креирање звучних таласа. Крећемо од физике простирања звучних таласа, преко математичких прорачуна тонова и хармонија, па до перцепције пријатне или непријатне музике.

Како жица прави звук? На који начин вибрира? Колико тонова једна жица може да произведе? Како се праве жице за различите музичке инструменте? Учесници ће заједно са научним комуникаторима и нашом музичком стручњакињом трагати за одговорима на ова питања, тако што ће сами узети жице у руке и правити музичку инсталацију. А потом ћемо узети и електрична и класична гудала и покушати да засвирамо на овом хибридном инструменту.

Док чекате да се укључите у музичко истраживање, моћи ћете да погледате и испробате интерактивне музичко-математичке експонате у оквиру изложбе Ла ла лаб.

МУЗИЧКО-МАТЕМАТИЧКИ ЕКСПОНАТИ

Наша музичка лабораторија осмишљена је захваљујући сарадњи са стручњацима у пољима музике и математике. Представићемо вам задивљујућу везу математике и музике, која помера границе музичке креативности и математичког знања.

Имаћете прилике да видите и испробате четири интерактивна експоната, а поред сваког од њих ћете моћи да прочитате кратке описе који ће вам пружити музички и математички увид у изложбу. Све што је потребно да понесете са собом је мало радозналости.

Прво ћете моћи да покренете визуелизације и искусите утицај различитих параметара кроз сложене међусобне односе мелодије, хармоније и математике. Свака од анимација гледа на одређено музичко дело или образац са посебног математичког становишта.

На другом експонату користећи синтисајзер креираћете звук. Започните одабиром само једног клизача који вам даје чисти синусоидни талас са само једном фреквенцијом. Потом додајте још оваквих сигнала да бисте видели и чули комбиновани талас. Синтисајзером можемо да стварамо тонове додавањем чистих синусних таласа.

Уз мелодију и хармонију, ритам је једна од најважнијих компоненти музике. Овај експонат истражује различите начине стварања и анализе ритмова математичким методама. Ниједан инструмент вам није потребан за свирање ритма, довољно је пљескање рукама. Међутим, чак и једноставне структуре могу бити тешке за извођење. На овом експонату можете истражити однос разломака и ритмова. Истражите интересантне минималистичке начине стварања ритмова и још много тога.

Да ли сте знали де је ваш глас најстарији и вероватно најсложенији музички инструмент. У интеракцији са моделом откријте како он функционише. Наш гласовни систем се састоји од две компоненте: једне за стварање и друге за артикулацију звука. Наше гласне жице су задужене да произведу звук, контролишу његову висину и гласноћу. Међутим, артикулација је оно због чега наш глас звучи као говор. Сви ови процеси се дешавају у вокалном тракту, цеви у којој звучни таласи путују напред-назад.

Овај програм, назван Ружичасти тромбон, заснован је на поједностављеном моделу вокалног тракта и дискретном облику Даламберовог решења таласне једначине.

У самом Научном клубу биће постављен анализатор спектра звука са микрофоном, помоћу којег можете анализирати свој глас, али и звук жица са којима ћете радити на радионици. Фуријеова трансформација је изванредно математичко средство које се користи за анализу и разлагање таласа на његове појединачне компоненте. Она нам може показати удео сваке фреквенције укључене у оригинални талас. Ове трансформације чине основу аудио-обраде, а користе се и у многим другим областима математике.

Истражите програм Ноћи истраживача.