Ovogodišnja Noć istraživača, u petak, 30. septembra, posetiocima Naučnog kluba  Beograd donosi priliku da se bave muzičkim istraživanjima i svetom tonova, i to onim koje proizvode žičani instrumenti. Ispitaćemo muzičku nauku žice.

Radionice će se održati u ulici kralja Petra 46, počev od 17 časova, a grupe od po 16 učesnika će se smenjivati na sat vremena u pet termina.

Muzika u sebi krije toliko mnogo nauke, pa smo u Evropskoj Noći istraživača rešili da se upustimo u istraživanje i kreiranje zvučnih talasa. Krećemo od fizike prostiranja zvučnih talasa, preko matematičkih proračuna tonova i harmonija, pa do percepcije prijatne ili neprijatne muzike.

Kako žica pravi zvuk? Na koji način vibrira? Koliko tonova jedna žica može da proizvede? Kako se prave žice za različite muzičke instrumente? Učesnici će zajedno sa naučnim komunikatorima i našom muzičkom stručnjakinjom tragati za odgovorima na ova pitanja, tako što će sami uzeti žice u ruke i praviti muzičku instalaciju. A potom ćemo uzeti i električna i klasična gudala i pokušati da zasviramo na ovom hibridnom instrumentu.

Dok čekate da se uključite u muzičko istraživanje, moći ćete da pogledate i isprobate interaktivne muzičko-matematičke eksponate u okviru izložbe La la lab.

MUZIČKO-MATEMATIČKI EKSPONATI

Naša muzička laboratorija osmišljena je zahvaljujući saradnji sa stručnjacima u poljima muzike i matematike. Predstavićemo vam zadivljujuću vezu matematike i muzike, koja pomera granice muzičke kreativnosti i matematičkog znanja.

Imaćete prilike da vidite i isprobate četiri interaktivna eksponata, a pored svakog od njih ćete moći da pročitate kratke opise koji će vam pružiti muzički i matematički uvid u izložbu. Sve što je potrebno da ponesete sa sobom je malo radoznalosti.

Prvo ćete moći da pokrenete vizuelizacije i iskusite uticaj različitih parametara kroz složene međusobne odnose melodije, harmonije i matematike. Svaka od animacija gleda na određeno muzičko delo ili obrazac sa posebnog matematičkog stanovišta.

Na drugom eksponatu koristeći sintisajzer kreiraćete zvuk. Započnite odabirom samo jednog klizača koji vam daje čisti sinusoidni talas sa samo jednom frekvencijom. Potom dodajte još ovakvih signala da biste videli i čuli kombinovani talas. Sintisajzerom možemo da stvaramo tonove dodavanjem čistih sinusnih talasa.

Uz melodiju i harmoniju, ritam je jedna od najvažnijih komponenti muzike. Ovaj eksponat istražuje različite načine stvaranja i analize ritmova matematičkim metodama. Nijedan instrument vam nije potreban za sviranje ritma, dovoljno je pljeskanje rukama. Međutim, čak i jednostavne strukture mogu biti teške za izvođenje. Na ovom eksponatu možete istražiti odnos razlomaka i ritmova. Istražite interesantne minimalističke načine stvaranja ritmova i još mnogo toga.

Da li ste znali de je vaš glas najstariji i verovatno najsloženiji muzički instrument. U interakciji sa modelom otkrijte kako on funkcioniše. Naš glasovni sistem se sastoji od dve komponente: jedne za stvaranje i druge za artikulaciju zvuka. Naše glasne žice su zadužene da proizvedu zvuk, kontrolišu njegovu visinu i glasnoću. Međutim, artikulacija je ono zbog čega naš glas zvuči kao govor. Svi ovi procesi se dešavaju u vokalnom traktu, cevi u kojoj zvučni talasi putuju napred-nazad.

Ovaj program, nazvan Ružičasti trombon, zasnovan je na pojednostavljenom modelu vokalnog trakta i diskretnom obliku Dalamberovog rešenja talasne jednačine.

U samom Naučnom klubu biće postavljen analizator spektra zvuka sa mikrofonom, pomoću kojeg možete analizirati svoj glas, ali i zvuk žica sa kojima ćete raditi na radionici. Furijeova transformacija je izvanredno matematičko sredstvo koje se koristi za analizu i razlaganje talasa na njegove pojedinačne komponente. Ona nam može pokazati udeo svake frekvencije uključene u originalni talas. Ove transformacije čine osnovu audio-obrade, a koriste se i u mnogim drugim oblastima matematike.

Istražite program Noći istraživača.