Cilj publikacije ,,Katalog integrisanih scenarija učenja”, koja je nastala u okviru projekta Carbon Act, jeste da podstakne uključivanje tema o klimatskim promenama u osnovnom i srednjoškolskom obrazovanju širom Evrope. Katalog sadrži dvadeset tri pažljivo odabrana scenarija učenja, koje su kreirali i testirali pilot-nastavnici širom Evrope. Predloženi uzrast obuhvata decu od 7–8 godina do 18–19 godina, u zavisnosti od scenarija učenja.
Neki od scenarija obrađeni u Katalogu su: ,,Činjenice i mitovi o klimi”, ,,Istraživanje klimatskih promena i rešenja koja pruža solarna energija”, ,,Biodiverzitet i klimatske promene”, ,,Dijeta za planetu Zemlju”, ,,Uticaj klimatskih promena na Buru, zdravi vetar Jadranskog mora” itd.
,,Ovi scenariji, koji koriste interdisciplinarni pristup, pokrivaju širok spektar tema vezanih za obrazovanje o klimatskim promenama, pa je sama publikacija podeljena u četiri odeljka: nauka o klimi; ekosistemi i biodiverzitet; izgradnja otpornosti; i održivi način života. Svaki scenarij sadrži konkretne primere, aktivnosti i resurse, i nudi nastavnicima u osnovnim i srednjim školama dragocene ideje i smernice za sprovođenje aktivnosti povezanih sa klimatskim promenama, kako na nivou učionice, tako i na nivou škole,” navode autori Kataloga.
U proteklih nekoliko meseci, pilot-nastavnici su zajedno radili na razvoju scenarija učenja. Oni su učestvovali na radionicama za nastavnike na nacionalnom nivou, koje su dovele do kreiranja nekoliko integrisanih scenarija učenja o klimatskim promenama – najmanje 5 po partnerskoj zemlji. Ovi scenariji su potom nekoliko puta testirani, modifikovani i analizirani, a sprovedene su i različite evaluacije kao i validacija, koja je bila od ogromnog značaja:
,,Faza validacije pružila je uvid u iskustva nastavnika sa materijalima. Prema njihovim rečima, učenici su uživali u aktivnostima i bili su veoma angažovani tokom njihove realizacije. Nastavnici su zapazili da su učenici mnogo naučili kroz Carbon Act scenarije učenja, a učešće u projektu ojačalo je svest o globalnim klimatskim izazovima i poboljšalo angažovanje na školskim časovima,” navode autori.
Svaki od 23 scenarija ima sličnu strukturu. Učenici zajedno sa svojim nastavnicima učestvuju u projektu, i do zaključaka dolaze kroz debate, interaktivne aktivnosti i eksperimente. Date su i ključne reči, kao i objašnjenje za učenike kojih razreda je scenario namenjen, na koji način može biti integrisan u nastavni plan i šta su glavni ciljevi, kao i šta je ono što do kraja scenarija učenici treba da nauče. Svaki scenario nudi i sledeće: opis aktivnosti, koje trendove u učenju prati, koje veštine za 21. vek razvija, i način ocenjivanja.
Cilj projekta Carbon Act je da osnaži nastavnike širom Evrope da delotvorno integrišu obrazovanje o klimatskim promenama u svoje učionice. Projekat koordinira European Schoolnet, a sprovodi se u saradnji sa partnerima iz Poljske (Institut za geofiziku, Poljska akademija nauka), Srbije (Centar za promociju nauke) i Švedske (Region Geteborga). Projekat je zvanično počeo 1. januara 2023, a završava se 31. decembra 2025. godine.
Kada je o Srbiji reč, u ovom trenutku su primarna ciljna grupa za ovaj katalog srednje poljoprivredne škole širom zemlje, koje od prethodne godine imaju izborni predmet Klimatske promene u poljoprivredi, ali bez adekvatne literature. Pored poljoprivrednih škola, nastavnici prirodnih i izbornih predmeta, poput Primenjene nauke i Čuvari prirode, mogu koristiti ove resurse u svakodnevnoj nastavi.