Овај џиновски телескоп, дужине око 4,5 метра, са главним огледалом пречника 1,2 метара, опремљен је најсавременијим детекторима који ће анализирати нека од најважнијих отворених питања модерне науке: Која је природа тамне материје и тамне енергије у космосу? Како еволуирају масивне галаксије? Да ли се брзина ширења космоса мењала током времена? Да ли је наше разумевање гравитације потпуно?

Еуклид је успешно допремљен из Европе до свемирског центра Канаверал на Флориди. До коначног одредишта, такозване Лагранжове тачке L2, удаљене 1,5 милиона километара од Земље, телескоп ће понети ракета Falcon 9, америчке компаније Space X. У пројекту Еуклид учествује више од 750 научника и инжењера.

Погледајте промо трејлер Европске свемирске агенције (ESA):

Названа по славном античком математичарру и „оцу“ геометрије, мисија Еуклид дизајнирана је да траје шест година, током којих ће снимити више од трећине целокупне небеске сфере. То значи да ће телескоп Еуклид на Земљу послати податке о неколико милијарди галаксија и њиховој удаљености од нас. Примарни циљ мисије биће да искористи овај многобројни узорак и идентификује на који начин се галаксије распоређују у свемиру. Реконструирање временске и просторне еволуције галаксија омогућиће разумевање неких великих неразјашњених феномена модерне астрономије.

Један од тих феномена је постојање тамна материје и тамне енергије. Тамна материја је хипотетички облик материје за који постоји велики број доказа да има главну улогу у формирању галаксија и њиховом даљем развоју. Иако је процењено да испуњава чак 80% комплетне материје нашег космоса, њена природа још није разјашњена, јер се не може директно посматрати. Астрономи су предвидели неколико метода који би помогли у разјашњену природе тамне материје, и један је повезан са закривљењем светлости емитоване из далеких свемирских објеката. Претпоставља се да ће јачина закривљења произведена од стране тамне материје много тога открити о њеном саставу – пре свега, да ли је тамна материја сачињена од лаганијих или тежих честица. Ове информације помоћи ће даљем усмеравању потраге за честицама тамне материје у земаљским лабораторијама, попут ЦЕРН-а.

Други велики циљ мисије Еуклид је разумевање тамне енергије, која помаже да се свемир убрзано шири. Данас је познато да је старост нашег свемира процењена на 13,74 милијарди година, а подаци са телескопа Еуклид омогућиће да се, по први пут у историји науке, реконструише историја ширења свемира у последњих 10 милијарди година.