Ovaj džinovski teleskop, dužine oko 4,5 metra, sa glavnim ogledalom prečnika 1,2 metara, opremljen je najsavremenijim detektorima koji će analizirati neka od najvažnijih otvorenih pitanja moderne nauke: Koja je priroda tamne materije i tamne energije u kosmosu? Kako evoluiraju masivne galaksije? Da li se brzina širenja kosmosa menjala tokom vremena? Da li je naše razumevanje gravitacije potpuno?

Euklid je uspešno dopremljen iz Evrope do svemirskog centra Kanaveral na Floridi. Do konačnog odredišta, takozvane Lagranžove tačke L2, udaljene 1,5 miliona kilometara od Zemlje, teleskop će poneti raketa Falcon 9, američke kompanije Space X. U projektu Euklid učestvuje više od 750 naučnika i inženjera.

Pogledajte promo trejler Evropske svemirske agencije (ESA):

Nazvana po slavnom antičkom matematičarru i „ocu“ geometrije, misija Euklid dizajnirana je da traje šest godina, tokom kojih će snimiti više od trećine celokupne nebeske sfere. To znači da će teleskop Euklid na Zemlju poslati podatke o nekoliko milijardi galaksija i njihovoj udaljenosti od nas. Primarni cilj misije biće da iskoristi ovaj mnogobrojni uzorak i identifikuje na koji način se galaksije raspoređuju u svemiru. Rekonstruiranje vremenske i prostorne evolucije galaksija omogućiće razumevanje nekih velikih nerazjašnjenih fenomena moderne astronomije.

Jedan od tih fenomena je postojanje tamna materije i tamne energije. Tamna materija je hipotetički oblik materije za koji postoji veliki broj dokaza da ima glavnu ulogu u formiranju galaksija i njihovom daljem razvoju. Iako je procenjeno da ispunjava čak 80% kompletne materije našeg kosmosa, njena priroda još nije razjašnjena, jer se ne može direktno posmatrati. Astronomi su predvideli nekoliko metoda koji bi pomogli u razjašnjenu prirode tamne materije, i jedan je povezan sa zakrivljenjem svetlosti emitovane iz dalekih svemirskih objekata. Pretpostavlja se da će jačina zakrivljenja proizvedena od strane tamne materije mnogo toga otkriti o njenom sastavu – pre svega, da li je tamna materija sačinjena od laganijih ili težih čestica. Ove informacije pomoći će daljem usmeravanju potrage za česticama tamne materije u zemaljskim laboratorijama, poput CERN-a.

Drugi veliki cilj misije Euklid je razumevanje tamne energije, koja pomaže da se svemir ubrzano širi. Danas je poznato da je starost našeg svemira procenjena na 13,74 milijardi godina, a podaci sa teleskopa Euklid omogućiće da se, po prvi put u istoriji nauke, rekonstruiše istorija širenja svemira u poslednjih 10 milijardi godina.