„Био је то велики подухват за једно астрономско друштво. Астрономско удружење ’Еурека’ постоји од 2010. године и ова опсерваторија за нас је била остварење сна. Свако астрономско друштво жели да има опсерваторију, јер је она база за опрему коју користимо и прилика да се много боље организују активности и испланира њихова реализација“, каже Зоран Томић за Елементаријум и додаје: „Ми смо пре отварања опсерваторије све то радили на Багдали, брду изнад Крушевца. Иако је тамо мање светлосно загађење, сам процес преношења опреме, монтирања, усеверавања, паковања и враћања, био је прилично напоран. Парк у коме се сада налазимо, ’Шаренград ’, добро је тематски одрађен и односи се на праисторијски период. Деца овде, поред тога што се забављају, могу и да науче штошта. Гледањем кроз телескоп, ми гледамо у прошлост и учимо о историји свемира. Поносни смо што смо са ресурсима које имамо направили једно овакво чудо. То није било нимало једноставно, јер је било потребно прикупити доста тога – од телескопа, преко пратеће опреме, па до зградице која сада постоји.“

Астрономска опсерваторија „Шаренград“ започела је са радом у септембру 2022. годину, а први рођендан ове опсерваторије прошао је у знаку посматрања Сунца, током дана, и посматрања Сатурна, у вечерњим сатима. Овај пројекат, уз подршку Центра за промоцију науке, заједно су реализовали Астрономско удружење „Еурека“, Туристичка организација града Крушевца и Центар за стручно усавршавање Крушевац.

„Жеља нам је да наставимо сарадњу са Центром за промоцију науке и у наредном периоду направимо још једну опсерваторију у Крушевцу која би имала озбиљнију опрему. Налазила би се на десетак километара ван града, помогао би нам и ПМФ из Ниша, а онда бисмо и грађане могли да укључимо у потрагу за новим астероидима, мерење и бројање сунчевих пега и друге активности. Та нова опсерваторија била би чисто професионалног карактера“, закључио је Томић и позвао све заинтересоване да се придруже астрономском удружењу „Еурека“.

СВЕТСКА НЕДЕЉА СВЕМИРА

Светска недеља свемира се обележава сваке године од 4. до 10. октобра. Симболично, она почиње на дан када је лансиран Спутњик, а завршава се на дан када је на снагу ступио Споразим о свемиру. Ове године ће 200 малишана из Београда, Свилајнца и Крушевца добити прилику да комуницирају са кинеским космонаутима, а у астрономској опсерваторији „Шаренград“ биће организован посебан програм.

Са Зораном Томићем причали смо и о предстојећој Светској недељи свемира, која ће бити обележена и у Крушевцу, а тема овогодишње манифестације је однос астрономије и предузетништва:

„Ово је лепа и важна прича за школе, јер млади могу да се информишу о томе колико има простора за развој предузетништва и његову примену у свемиру. Често наводим примере – да ли знате одакле је дошла селотејп трака или алуминијумска фолија? Све то је развијено за потребе астронаута, нарочито после свих проблема који су задесили мисију Аполо 13. Тада су почеле да се развијају технологије за брзе поправке у свемирским летелицама. У Србији постоји компанија која је развила једну посебну капу са сензорима, која је већ пронашла примену у истраживањима свемира“, закључио је Томић.