„Bio je to veliki poduhvat za jedno astronomsko društvo. Astronomsko udruženje ’Eureka’ postoji od 2010. godine i ova opservatorija za nas je bila ostvarenje sna. Svako astronomsko društvo želi da ima opservatoriju, jer je ona baza za opremu koju koristimo i prilika da se mnogo bolje organizuju aktivnosti i isplanira njihova realizacija“, kaže Zoran Tomić za Elementarijum i dodaje: „Mi smo pre otvaranja opservatorije sve to radili na Bagdali, brdu iznad Kruševca. Iako je tamo manje svetlosno zagađenje, sam proces prenošenja opreme, montiranja, useveravanja, pakovanja i vraćanja, bio je prilično naporan. Park u kome se sada nalazimo, ’Šarengrad ’, dobro je tematski odrađen i odnosi se na praistorijski period. Deca ovde, pored toga što se zabavljaju, mogu i da nauče štošta. Gledanjem kroz teleskop, mi gledamo u prošlost i učimo o istoriji svemira. Ponosni smo što smo sa resursima koje imamo napravili jedno ovakvo čudo. To nije bilo nimalo jednostavno, jer je bilo potrebno prikupiti dosta toga – od teleskopa, preko prateće opreme, pa do zgradice koja sada postoji.“

Astronomska opservatorija „Šarengrad“ započela je sa radom u septembru 2022. godinu, a prvi rođendan ove opservatorije prošao je u znaku posmatranja Sunca, tokom dana, i posmatranja Saturna, u večernjim satima. Ovaj projekat, uz podršku Centra za promociju nauke, zajedno su realizovali Astronomsko udruženje „Eureka“, Turistička organizacija grada Kruševca i Centar za stručno usavršavanje Kruševac.

„Želja nam je da nastavimo saradnju sa Centrom za promociju nauke i u narednom periodu napravimo još jednu opservatoriju u Kruševcu koja bi imala ozbiljniju opremu. Nalazila bi se na desetak kilometara van grada, pomogao bi nam i PMF iz Niša, a onda bismo i građane mogli da uključimo u potragu za novim asteroidima, merenje i brojanje sunčevih pega i druge aktivnosti. Ta nova opservatorija bila bi čisto profesionalnog karaktera“, zaključio je Tomić i pozvao sve zainteresovane da se pridruže astronomskom udruženju „Eureka“.

SVETSKA NEDELJA SVEMIRA

Svetska nedelja svemira se obeležava svake godine od 4. do 10. oktobra. Simbolično, ona počinje na dan kada je lansiran Sputnjik, a završava se na dan kada je na snagu stupio Sporazim o svemiru. Ove godine će 200 mališana iz Beograda, Svilajnca i Kruševca dobiti priliku da komuniciraju sa kineskim kosmonautima, a u astronomskoj opservatoriji „Šarengrad“ biće organizovan poseban program.

Sa Zoranom Tomićem pričali smo i o predstojećoj Svetskoj nedelji svemira, koja će biti obeležena i u Kruševcu, a tema ovogodišnje manifestacije je odnos astronomije i preduzetništva:

„Ovo je lepa i važna priča za škole, jer mladi mogu da se informišu o tome koliko ima prostora za razvoj preduzetništva i njegovu primenu u svemiru. Često navodim primere – da li znate odakle je došla selotejp traka ili aluminijumska folija? Sve to je razvijeno za potrebe astronauta, naročito posle svih problema koji su zadesili misiju Apolo 13. Tada su počele da se razvijaju tehnologije za brze popravke u svemirskim letelicama. U Srbiji postoji kompanija koja je razvila jednu posebnu kapu sa senzorima, koja je već pronašla primenu u istraživanjima svemira“, zaključio je Tomić.