Центар за промоцију науке представља нови, интерактивни простор који подстиче креативност, ширење знања и иновације.
Центар за промоцију науке у Београду отвара први Makers Lab у Србији – КЛИКЕР. Улаз је бесплатан.
Од понедељка, 24. новембра, у центру Београда, на адреси Кнез Михаилова 5, сви посетиоци, без обзира на узраст, имају прилику да се самостално опробају у изградњи градова, у производњи уврнутих машина и креативних изума, употреби нових материјала, савремених механичких и електричних уређаја.
Makers Lab посетиоцима нуди алате, простор и знања помоћу којих ће идеје оживети. Кликер Makers Lab је место где се креативност и спретност претачу у једноставне, али занимљиве облике.
У Кликеру постоји кутак за сваког. Најмлађи, као и они мање искусни, овде могу да направе своје прве механичке или електронске склопове, док они искуснији могу самостално да остваре своје замисли у Иновационој лабораторији Центра за промоцију науке.
19:00, 24. новембар
Кнез Михаилова 5
Говоре:
Александар Белић, државни секретар Министарства просвете, науке и технолошког развоја
Александра Дрецун, директорка Центра за промоцију науке
Адреса
Приземље зграде Робне куће “Београд”, Кнез Михаилова 5, Београд
Радно време
Сваког дана, осим недеље и понедељка, од 12 до 20 час
Бесплатан улаз
Улаз, боравак и коришћење Мејкерс лаба КЛИКЕР је бесплатно за све посетиоце.
Називају се и отворене, иновационе радионице, некад и hackerspace или hacklab. Постоје у оквиру универзитета, научних центара и великих фестивала науке по читавој планети, који су препознали потребу и потенцијал оваквих пројеката као праве инкубаторе иновација.
Истражите више како изгледају Мејкерс простори у свету
Град иновација је простор где посетиоци Кликера учествују у изградњи града. Сваки посетилац почиње од слободне парцеле и гради свој блок користећи природне материјале – прави зграду од дрвета или картона, прикључи расвету на ручни погон, декорише фасаде. Изградњом објекта на својој парцели свако доприноси прављењу одрживог града за све нас.
Кликер машина је креативна стаза по којој путује кликер, а направљена је од познатих материјала као што су дрвене летвице, црева, левкови… Кликер се креће низбрдо, узбрдо, кроз цеви, тунеле, димњаке, прелази степенице и разне препреке да би дошао до краја стазе. Посетиоци Makers Lab-а имају циљ да направе стазу што дужу, тако да кликер путује до циља што је спорије могуће.
3Д штампачи израђуjу чврсте обjекте засноване на компjутерским моделима. Овакав процес израде назива се адитивна производња и његова основна карактеристика jе да се обjекти формираjу додавањем материjала. Насупрот томе, код традиционалних технологиjа обjекти се производе одузимањем материjала (стругање, глодање, сечење) или обликовањем материjала (пресовање, ливење, ковање). Адитивна технологиjа не захтева употребу алата, што омогућава наjбржу производњу прототипова нових производа. Све почиње израдом виртуелног обjекта коjи желимо да произведемо. Након тога софтвер сече модел на велики броj хоризонталних слоjева. Добиjени модел се учитава у 3Д штампач, коjи израђуjе обjекат слоj по слоj.
3Д машина сече материјал помоћу усијане жице, којом се управља преко степ-мотора. Ове моторе контролишу рачунар и одговарајућа електроника. Покретањем мотора по x и y оси могуће је направити жељене облике. Машина за сечење стиропора може да ротира модел по вертикалној оси за сечење и у трећој димензији.
Сечење и гравирање ЦНЦ машина обавља помоћу вертикалне глодалице снаге 150 W. Радним осама се управља преко степ-мотора које контролишу рачунар и одговарајућа електроника. Модел који се припрема у програму за векторско моделирање прослеђује се програмима Ksat и Mach3, који генеришу излазе за контролу степ-мотора и прослеђују их контролној електроници.
Ако расклопите рачунар, мобилни телефон, робота-играчку или тостер, увек ћете добити нешто слично – гомилу електронских делова – компоненти. У свету електронике главни трик jе научити како те делове да саставите у jедну целину, машину коjа ће за нас нешто да ради. То се може учинити на много различитих начина, што чини посао електроничара jако сличним игрању. Састављаjући отпорнике, транзисторе и диоде посетиоци Кликера могу да направе своjа чуда електронике.
Готово да нема детета које бар некад није осетило одушевљење свемиром и путовањем до удаљених светова. Данас су путовања у наше свемирско суседство реалност. Да ли је тешко направити ракету? Дизајн правих свемирских бродова, космичких станица и вештачких сателита јесте комплексан, али уз помоћ доступних, кућних материјала посетиоци Кликера могу дизајнирати ракету. Користећи картон, фолију, пластичне чаше и новине, тестирајте своје грађевинске способности и направите ракету или ракетну рампу сличну онима које заиста шаљу људе у свемир.