Професорка Тексашког универзитета у Остину, Карен Иленбек, постала је ове године прва жена добитница престижне Абелове награде, коју Норвешка академија наука и књижевности додељује за изузетна достигнућа из области математике

Текст: Анђела Мрђа

Награду вредну око 73 милиона динара, Иленбек је, како каже, добила “неочекивано”, а о томе је сазнала након што ју је пријатељ позвао телефоном и јавио да Норвешка академија наука покушава да је контактира.
Ипак, Карен је стручној публици позната још одавно, посебно по изузетној способности превођења проблема физике, геометрије, анализе и топологије на језик математике. Тако је физичарима дала увид у решења неких од највећих загонетки попут понашања субатомских честица и уједињења електромагнетних и нуклеарних сила.
Поред парцијалних диференцијалних једначина којима је посветила добар део каријере, Карен је заједно са колегом математичарем, Џонатаном Саксом, открила феномен “балона од сапунице”, који се тиче разумевања минималних површина и општих проблема минимизације у вишим димензијама. И овога пута њена теорија је послужила физичарима који данас мехуриће користе за моделирање понашања различитих феномена, међу којима су и електрична поља.
За сав свој рад и допринос добија престижно признање којe се, уз Филдсову медаљу, сматра еквивалентом Нобеловој награди за математику.