Било ко, без обзира на образовање, може да се укључи у једно од највећих истраживања данашњице кроз игру EyeWire

Текст: Младен Дробњаковић

EyeWire је игра која помаже у мапирању мозга и долази из МИТ-ове Сеунг лабораторије. Свако може да учествује и није вам потребно никакво научно предзнање. Преко 130.000 људи из 145 земаља већ учествујеу игри. Заједно, ми мапирамо тродимензионалну структуру неурона, напредујући у нашем походу да разумемо људско тело.

Приступањем игри EyeWire, помажемо да се мапира мрежа неурона и све њихове везе (тзв. конектом), почевши од веза неурона мрежњаче. Играњем ове игре ми доприносимо напретку неуронауке тако што олакшавамо истраживачима да открију како се неурони повезују и умрежавају да обраде информације. Такође помажемо и тиму који стоји иза EyeWire пројекта да развије напредне технике и технологије, укључујући и вештачку интелигенцију, за мапирање конектома.

Како ово функционише?

Играчи имају задатак да означе гранања једног неурона од једне до друге стране коцке, чија је дужина ивице 4,5 микрона (око десет пута мање од дебљине просечне људске длаке). Играчи пролазе кроз попречне пресеке једне коцке и реконструишу неуроне уз малу помоћ алгоритма вештачке интелигенције који је развијен у Сеунг лабораторији. Свака коцка представља тродимензионалну слику једног дела конектома.

Забава. За науку!

Како би све то учинили интересантнијим, EyeWire одржава редовна такмичења, а сваког петка и happy hour. Током изазова, играчи се такмиче за бонусе, профил иконице, уникатне боје за чет и чак права за именовање. Док се играчи забављају следећим изазовом, често у разговору кроз чет сазнају нешто ново о неуронауци. Играчи напредују тако што превазилазе Starburst изазов, откључавајући притом себи право да означавају тешке неуроне у облику звезданих експлозија (отуда Starburst) и тако зараде дупло више поена. Напредни играчи учествују и у Лову, где претражују завршене ћелије за места спајања или погрешна гранања која морају бити одсечена од стране злослутног врховног господара у игри познатог као Сабласни Косач (GrimReaper). Ако их играч пронађе довољно, унапређује се у Извиђача. На крају, вредни играчи достигну и највиши ранг, Ред Косе.