Bilo ko, bez obzira na obrazovanje, može da se uključi u jedno od najvećih istraživanja današnjice kroz igru EyeWire

Tekst: Mladen Drobnjaković

EyeWire je igra koja pomaže u mapiranju mozga i dolazi iz MIT-ove Seung laboratorije. Svako može da učestvuje i nije vam potrebno nikakvo naučno predznanje. Preko 130.000 ljudi iz 145 zemalja već učestvujeu igri. Zajedno, mi mapiramo trodimenzionalnu strukturu neurona, napredujući u našem pohodu da razumemo ljudsko telo.

Pristupanjem igri EyeWire, pomažemo da se mapira mreža neurona i sve njihove veze (tzv. konektom), počevši od veza neurona mrežnjače. Igranjem ove igre mi doprinosimo napretku neuronauke tako što olakšavamo istraživačima da otkriju kako se neuroni povezuju i umrežavaju da obrade informacije. Takođe pomažemo i timu koji stoji iza EyeWire projekta da razvije napredne tehnike i tehnologije, uključujući i veštačku inteligenciju, za mapiranje konektoma.

Kako ovo funkcioniše?

Igrači imaju zadatak da označe grananja jednog neurona od jedne do druge strane kocke, čija je dužina ivice 4,5 mikrona (oko deset puta manje od debljine prosečne ljudske dlake). Igrači prolaze kroz poprečne preseke jedne kocke i rekonstruišu neurone uz malu pomoć algoritma veštačke inteligencije koji je razvijen u Seung laboratoriji. Svaka kocka predstavlja trodimenzionalnu sliku jednog dela konektoma.

Zabava. Za nauku!

Kako bi sve to učinili interesantnijim, EyeWire održava redovna takmičenja, a svakog petka i happy hour. Tokom izazova, igrači se takmiče za bonuse, profil ikonice, unikatne boje za čet i čak prava za imenovanje. Dok se igrači zabavljaju sledećim izazovom, često u razgovoru kroz čet saznaju nešto novo o neuronauci. Igrači napreduju tako što prevazilaze Starburst izazov, otključavajući pritom sebi pravo da označavaju teške neurone u obliku zvezdanih eksplozija (otuda Starburst) i tako zarade duplo više poena. Napredni igrači učestvuju i u Lovu, gde pretražuju završene ćelije za mesta spajanja ili pogrešna grananja koja moraju biti odsečena od strane zloslutnog vrhovnog gospodara u igri poznatog kao Sablasni Kosač (GrimReaper). Ako ih igrač pronađe dovoljno, unapređuje se u Izviđača. Na kraju, vredni igrači dostignu i najviši rang, Red Kose.