На данашњи дан 1784. године рођен је немачки астроном Фридрих Бесел

Фото: repository.cam.ac.uk

Текст: С. Марчета Мандић

На данашњи дан 1784. године рођен је Фридрих Бесел – немачки астроном, математичар, геодета и физичар. Са 14 година постао је шегрт у трговачкој компанији у Бремену. Заокупљен рачуноводством дању, ноћу је истраживао куда плове бродови компаније и како унапредити навигацију на отвореном мору. Вишегодишња посвећеност решавању овог проблема прерасла је у страсно изучавање астрономије, математике, небеске механике и геодезије.

Са својих 20 година, прорачуном корекције орбите Халејеве комете, Бесел је привукао пажњу астронома Хајнриха Олберса, на чију препоруку убрзо постаје асистент на Лиленталској опсерваторији. Због успешног одређивања положаја за више од 3000 звезда, указом пруског краља 1809. године постаје професор астрономије и директор опсерваторије у данашњем Калинграду.

Бесел је први успео да помоћу паралаксе утврди растојање између Сунца и блиских звзеда. Посматрајући 1838. године звезду 61 Лабуда са две најудаљеније тачке на годишњој путањи Земље око Сунца, Бесел је измерио угао њеног привидног померања у односу на референтне звезде. Тај мали угаони померај, који се зове годишња паралакса, послужио му је да са великом прецизношћу израчуна растојање до ове звезде.

За допринос науци и разна открића Бесел је добио бројне награде и признања. Један астеорид, највећи кратер на Месецу и тип специјалних математичких функција носе Беселово име.