Алдебаран је загасито наранџасти џин, у видљивом делу спектра 150 пута сјајнији од Сунца

Фото: Stellarium

Текст: С. Марчета Мандић

Алдебаран, ”Око Бика”, једна је од најсјајнијих звезда ноћног неба. Удаљен око 65 светлосних година од нас, Алдебаран је на небу окружен звездама отвореног јата Хијаде, мада самом јату не припада, јер је оно много даље од њега. Његово име значи пратилац (арапски  Al-dabaran), зато што се на небу појављује након прелепог збијеног звезданог јата Плејаде (Влашићи).

Алдебаран је џин црвено-наранџасте боје, у видљивом делу спектра 150 пута сјајнији од Сунца, а у инфрацрвеном чак 450 пута. Пречник му је око 45 пута већи од Сунчевог и има око 1,7 Сунчевих маса. Сјај му се неправилно мења, највероватније због пулсирања његове површине. Све ово указује да је Алдебаран у нестабилној фази своје еволуције, услед чега му се језгро сажима под утицајем гравитације, а омотач шири. Нестабилност код звезда наступа кад се потроши ”гориво” у језгру. У овом случају сав водоник је фузијом претворен у хелијум. Сажимањем постепено расте темпераутра у језгру звезде и уколико је она довољно масивна, а према проценама Алдебаран јесте, стварају се услови за почетак фузије хелијума у угљеник.

Ових дана Алдебаран и Плејаде видљиве су на источном небу од два сата после поноћи па до свитања. Непосредно иза Алдебарана, са штитом уздигнутим према Бику, стоји Орион који се у ово доба године појављује изнад хоризонта пред сам крај ноћи. Са доласком јесени и зиме Алдебаран ће излазити све раније и бити видљив током целе ноћи.