Прва крагујевачка гимназија добила је свој Мејкерс лаб, који се простире на 130 квадратних метара. Мејкерс лаб је подељен на пет зона према областима интересовања ђака, у којима постижу неке од највећих успеха: бина за драмску секцију, физика и електроника, уметност, Лего роботика и радионичарска зона са алатима. Група за образовање, уз подршку компанија партнера, отворила је први лаб за крагујевачке средњошколце уз представљање још једног националног партнера иницијативе, компанију Bosch. Ово је дванаести по реду Мејкерс лаб, а до краја школске године планира се отварање још три.
Свечано отварање Мејкерс лаба окупило је представнике различитих сектора који су удружили своје снаге и ресурсе за унапређење образовања, представнике медија, као и наставнике и ђаке којима је све и намењено. О школи су говорили Катарина Вељковић, наставница информатичке групе предмета, координаторка Мејкерс лаба и једна од најбољих едукаторки у земљи, и Славица Марковић, директорка школе. Поред представника школе, обратио се и Владимир Радовановић, помоћник министарке у Сектору за иновације, трансфер технологије и технолошки развој Министарства науке, технолошког развоја и иновација. О томе колико је важно укључивање привреде и свих њених ресурса, од знања до технологије, у овакву врсту иницијативе, говорила је Јованка Јовановић, генерална директорка компаније Bosch Србија, која је обезбедила сву потребну опрему и алате за радионичарски део свих постојећих Мејкерс лабова и оних који ће бити отворени до краја године. Традиционално, присутнима су се обратили и представници Групе за образовање: Дарко Радичанин, директор Достигнућа младих у Србији, др Марјана Бркић, в.д. директора Центра за промоцију науке, и Милош Ђуричанин, директор стратегије и развоја Нордеус фондације.
У последњем делу програма представљени су радови из три секције школе, које из године у годину могу да се похвале невероватним резултатима и постигнућима: Секције примењене физике и електронике, Лего роботике, као и Биолошке секције.
Школа великих имена, најбољих едукатора и изврсних иноватора са Мејкерсом иде корак даље
Прва крагујевачка гимназија, једна од најуспешнијих школа у Србији, отворена је пре 190 година. Ова школа је колевка стицања и дељења знања за неке од најчувенијих Срба – Радомира Путника, Ђуре Јакшића, Светозара Марковића и других. И данас, ученици и наставници ове школе постигнутим успесима чине своје колеге и суграђане поносним. Сваке године ђаци учествују на некој од олимпијада, остварују невероватне резултате у лего роботици, а школа већ 11 година реализује пројекте ПАРК НАУКЕ и ФЕСТИВАЛ НАУКЕ.
Наставници су темељ успеха школе, а да је тако, потврђује и пример наставнице Катарине Вељковић, која је заједно са својим ученицима креирала несвакидашњи, иновативни пројекат, дошла до финала светског такмичења и била одабрана међу педесет најбољих наставника света. Са осталим колегама и ученицима имаће прилику да у будућности, у просторијама Мејкерс лаба ствара нове идеје и успешне пројекте.
„Радујем се отварању Мејкерс лаба! Овде ће наши ученици учити, радити и стварати у инспиративном и стимулативном окружерњу које подржава њихову креативност и иновативност. Мејкерс лаб је простор који је намењен не само образовању већ је и простор који инспирише, буди креативност и покреће иновације. Ово није обична учионица; то је центар где се спајају идеје и технологија како би створили платформу за неограничено експериментисање, учење и стварање. Наша учионица је брижљиво осмишљена и опремљена да подржи све секције у школи, пружајући наставницима могућност да подстичу радозналост и машту својих ученика. Овде ће наши млади истраживачи имати простор да развијају своје вештине, да се изразе и да стварају. Мејкерс лаб није само простор за учење; то је инкубатор за будуће лидере, иноваторе и креативце. Простор за неограничена истраживања, учење и стварање. Отварањем Мејкерс лаба широм су отворена врата свима који желе да се придруже овој авантури и буду део стварања будућности“, изразила је своје одушевљење на отварању Катарина Вељковић, наставница и координаторка Мејкерс лаба у Првој крагујевачкој гимназији.
Прваци у СТЕМ областима, али и у драмској уметности
Нови простор за иновирање у овој школи, пружиће прилику и могућност ђацима да своје, већ запажене вештине и знања у СТЕМ областима, надограде и примене на практичним задацима и пројектима. Прва крагујевачка гимназија учествовала је у великом броју СТЕМ конкурса и такмичења, а један од њих је био реализован у оквиру манифестације Мај месец математике, који су заједно расписали Центар за промоцију науке и Нордеус фондација. Управо на том такмичењу однели су победу креирањем едукативне видео-игре Низови, кроз коју су повезали математику, биологију и информатику и на тај начин створили окружење које подстиче истраживање и креативно решавање проблема. Поред тога, у току прошлогодишње реализације програма Girls Go Circular, ова школа укључила је највећи број девојчица, чак 391 ученицу, и оснажила их да се баве СТЕМ областима.
„Када ученици помисле на неку од СТЕАМ области, у глави су им прво програмирање, лабораторијски рад и не претерано динамични и забавни послови. Већ данас знамо да није довољно бити добар само у једној области, јер су у пракси неопходни флексибилност, тимски рад, отвореност за идеје и ослањање на друге научне области, које нам мењају приступе на сваком нивоу. И то је оно што нам омогућава овакав вид сарадње, да припремимо ђаке за оно што долази и утичемо на промене поимања наставе сродних предмета. У овом сложеном процесу препознали смо велики утицај наставника, који су прва контакт тачка са ђацима и у многоме утичу на њихове будуће изборе занимања. Желимо да подстакнемо, увежемо иницијативе које постоје, креирамо нове и пружимо подршку сложеном процесу школовања“, истакла је др Марјана Бркић, в.д. директора Центра за промоцију науке.
Крагујевачка гимназија има значајну сарадњу са Центром за промоцију науке, која се одвија кроз програмске активности у склопу годишњег програма Научног клуба Крагујевац. Овај клуб популаризује учење и стицање знања на неформалан начин, кроз радионице, панеле, предавања, семинаре и бројне друге активности, а уједно омогућава и сусрет студената, ученика и њихових наставника са научницима, истраживачима, као и представницима локалних самоуправа. Центар за промоцију науке је у сарадњи са Научним клубом Крагујевац био и иницијатор оснивања Научног парка, учионице на отвореном, у оквиру које интерактивни експонати приказују феномене из СТЕМ области.
Важна подршка из пословног сектора
Да наставе са својим успесима, стварају шта год замисле, повезују се са школама у земљи и иностранству и учине свако знање 21. века доступним, у великој мери доприноси и подршка партнера који удружено помажу изградњу и опремање свих Мејкерс лабова предвиђених за ову годину, а то су, поред компаније Bosch и Henkel, Tarkett, Roma company, Tesla и NCR фондација.
„Наши први кораци улагања у образовање средњошколаца у Србији направљени су пре тачно 10 година, када је Bosch постао пионир у увођењу програма дуалног образовања у нашој земљи. Чврсто верујемо да је примена знања у пракси изузетно важна за младе генерације, а Мејкерс лабови су још једна потврда томе. Драго ми је што је потреба за Bosch производима, електричним ручним алатима којима смо опремили све школе које су отвориле Мејкерс лабове ове године, дошла баш од ученика и наставника. Ово је само почетак дивне сарадње, за коју сам сигурна да ће изнедрити инспиративне приче и нове младе иноваторе“, истакла је Јованка Јовановић, генерална директорка компаније Bosch у Србији.
Како би подржали велике амбиције и жељу за сталним напретком школе и њених наставника и ђака, разнолика је и опрема коју је Група за образовање донирала за овај лаб. Она обухвата све од 3Д оловке, 3Д штампача, ВР сета, Ардуино сетова, Raspberry Pi уређаја до сликарског штафелаја. Додатно је изграђена и бина за драмску секцију, по којој је школа, између осталог, препознатљива.
Бина ће служити не само за уметност, већ и за бројна окупљања, с обзиром да на то да је школа добро повезана са локалном заједницом. Кроз поставку сваког лаба као центра школе, али и заједнице, подстичу се и локална партнерства као изузетно важан облик повезивања и додатне мотивације младих да остану у својим родним местима и земљи.