Svi oni imalu su prilike da saznaju više o značaju efikasne naučne komunikacije i primerima dobre (i loše) prakse, ali i da se sami oprobaju u ulozi naučnog komunikatora. Učesnici su se upoznali i sa različitim oblicima naučne komunikacije i alatima uz pomoć kojih mogu da unaprede komuniciranje svojih naučnih rezultata. Osim toga, učili su kako da osmisle i realizuju istraživačke ideje, kako da napišu dobar predlog projekta i dobiju neki od evropskih grantova, ali i kako da naprave kvalitetan naučni tim i održe ga na okupu.

Foto: Marko Risović

Autor i realizator kursa dr Darko Donevski istakao je da je tekuća dekada 21. veka pojačala izazove nauke koji se ogledaju u povećanoj konkurentnosti među istraživačkim timovima. Zbog toga je planiranje pisanja projekata na osnovu individualne ideje, kao i dalje planiranje karijere, od ključnog značaja za sve istraživače, a naročito one koji su ranim fazama svojih naučnih putovanja.

Foto: Igor Pavićević

„Ovogodišnjim kursom ‘Kako komunicirati savremenu nauku?’ ponudili smo najvažnije smernice koje bi naučnicima pomogle da kreiraju i razviju svoju istraživačku ideju, pronađu finansije za njenu realizaciju i prošire je u međunarodne okvire, izvan uskog kruga saradnika. U toku dva dana intenzivnog treninga, polaznici su mogli da se susretnu sa brojnim temama koje se tiču vođenja naučnih projekta i njihove diseminacije, kako ka naučnoj, tako i ka opštoj javnosti“, objašnjava dr Donevski. „Fokus je bio da se nauči kako da projekat bude i kvalitetan i vidljiv. Kurs je jedinstven u evropskim okvirima po tome što smo ga prilagodili za potrebe istraživačica i istraživača iz svih naučnih disciplina, od prirodnih i društvenih nauka, do umetnosti.“

Foto: Marko Risović

Dr Darko Donevski je astrofizičar, pisac i naučni komunikator. Glavna oblast njegovih istraživanja je evolucija dalekih galaksija. Radi kao docent na Institutu za astrofiziku u Varšavi i stalni gostujući predavač na Institutu SISSA u Trstu. Član je tima koji je otkrio najudaljenije jato galaksija u kosmosu, i trenutno vodi evropski projekat „Prašina u ranom svemiru“. Pored istraživanja, dr Donevski se dugi niz godina bavi različitim oblicima naučne komunikacije. Objavio je mnogobrojne popularne naučne članke, a aktivno promoviše savremenu nauku široj javnosti u Srbiji kroz autorske eseje u časopisu Elementi. Autor je kursa iz moderne naučne komunikacije za istraživače svih profila, što je jedan od prvih otvorenih kurseva ove vrste u Evropi.

Foto: Marko Risović

Osim dr Donevskog, sa polaznicima kursa svoja znanja i veštine podelili su i stručnjaci iz različitih oblasti. Nikola Dragomirović, strip kritičar i urednik u izdavačkoj kući Čarobna knjiga, održao je predavanje o odnosu stripa i nauke, kako se vizuelna naracija može iskoristiti u naučnom radu i kako naučni rad može inspirisati vizuelnu naraciju.

Vladimir Jelić, televizijski spiker, voditelj i urednik, održao je radionicu na kojoj su polaznici kursa imali priliku da se upoznaju sa tehnikama efikasnog komuniciranja naučnih tema kroz medijski nastup.

Foto: Igor Pavićević

Geonaučnica dr Ana Černok, docentkinja na Departmanu za matematiku i geonauke Univerziteta u Trstu i dobitnica prestižne naučne stipendije „Marija Sklodovska Kiri“, održala je predavanje o tome kako konkurisati za evropske grantove i rukovoditi velikim naučnim projektima.

Ivan Umeljić, urednik časopisa Elementi i rukovodilac izdavačke delatnosti CPN-a, govorio je o praktičnim i etičkim izazovima u naučnoj komunikaciji.

Foto: Marko Risović

Kurs je uspešno zatvoren diskusijom o budućnosti naučne komunikacije i izazovima koji stoje pred mladim istraživačima u Srbiji.

podeli