Зашто из дневних новина у Србији нестаје рубрика Хороскоп? Да ли су то звезде наједном изневериле астрологе или је реч о некаквој завери?
Текст: Слободан Бубњевић
Пре него што се упустимо у тумачење звезда, једна ексклузивна најава. Тема новог, трећег броја „Елемената“, који ће се појавити на киосцима у претпоследњој седмици децембра, посвећена је демистификацији астрологије. Под насловом „Како је хороскоп изгубио моћ“, десет аутора, три илустратора и пет истраживача спремили су серију прилога који на осамнаест страна анализирају основне научне аргументе против астрологије.
Биће то најопсежнији, а може се рећи и најзанимљивији преглед о једној псеудонауци икада објављен у нашим крајевима. Наравно, нови „Елементи“ доносе и свакојаке друге садржаје. И још понеко изненађење.
У међувремену, дневни лист „Данас“ почео је од 1. децембра да излази без рубрике „Хороскоп“. Астрологија је замењена астрономијом, односно рубриком „Телескоп“ у којој се, уз подршку Центра за промоцију науке, свакодневно објављују мале астрономске приче о стварном стању на небу. Истовремено, Центар је упутио позив и другим дневним и недељним новинама да размисле о замени хороскопа научнопопуларним рубрикама.
Иницијатива већ покреће дебату. Колумнисти у неколико листова расправљају о наталним картама и бесмислености астрологије. Директор Центра гостује на телевизијама и објашњава шта све није у реду са хороскопом. Стална публика ЦПН-а, али и научници, са одушевљењем преносе вест о замени хороскопа астрономијом.
Свако има коментар на акцију. Уредница једног трендсетерског магазина пише на Твитеру: „Сад сви мисле како је супер кул да новине избаце Хороскоп“. Друштвене мреже су се, по својој природи, на тренутак усијале.
О чему је реч? Какву то сад кампању наједном Центар води?
Кампања, ако се ова одлична медијска акција тако може назвати, сасвим је спонтана. Но, иницијатива није. Заједничка акција ове врсте неће решити бројне проблеме које данас имају и медији и наука, али Центар ју је покренуо јер у тешким временима за обе делатности она може бити један мали, али симболички важан корак у развоју Србије као земље знања.
Демистификацијом научних заблуда, између осталог и астрологије, ЦПН се бави непрекидно, може се рећи систематски, уз све друге, бројне активности. Само један пример је узбудљива и посећена ЦПН трибина из децембра 2013. године, одржана под називом ”Зашто је хороскоп превара”.
ПРОИЗВОД СА ГРЕШКОМ
У погледу хороскопа, став Центра врло је јасан, добро познат и заправо, једноставан – ако радимо на јачању културе науке, онда не можемо да мислимо како је хороскопу место у класичним, информативним медијима.
Не постоји нека нова, плаћена или тајно организована акција против астролога, на пример прогон, ма како дволичне биле њихове изјаве, медијски наступи и уопште, покушаји да слободним тумачењем наталних карти повремено зараде на људској несрећи.
Ако одстранимо елементе преваре, није баш тако ни превелика срамота бити астролог – нема ништа незаконито, па чак ни друштвено штетно у покушајима да се за своју душу привидни положаји планета у неком тамо тренутку доведу у везу са карактером и судбином неке особе. Узалудност таквих покушаја је друга тема.
Потреба је очигледно аутентична. Савремени хороскоп на Западу, мада се ослања на Птоломејеве таблице и резон стар више хиљада година, стекао је оволику своју масовност са јачањем те потребе, мање више крајем 19. века. Уз спиритуализам, медитацију и еугенику, хороскоп спада у она друштвена открића која су настала у зениту индустријске револуције, у време кад је све више људи могло да престане са бригом преживљавања и почне да трага за новим духовним хоризонтима, а лутајући циркузанти, магичари и астролози били спремни да их понуде.
И данас, кад наталну карту можете израдити на паметном телефону, а потом је поставити на друштвене мреже, хороскоп је из истих разлога забаван многим људима, па у њему налазе одређено задовољство и радо га читају.
Но, да ли то што хороскоп има своју публику значи да сви медији треба да му по сваку цену посвећују пажњу? Из перспективе менталног терора који већ годинама спроводе продукције ријалити и других естрадних програма над телевизијским гледалиштем, лаик који не познаје новинске куће могао би закључити да се уредници не двоуме – ако се новина продаје са хороскопом, онда ће га бити. Међутим, није тако.
Ево, на пример, порнографија. Она има своју стабилну публику, поуздано подиже тираже и производи се много јефтиније од информативних тема, али није сасвим друштвено прихватљива у јавности и конвенционални медији ипак нису свој садржај заменили њоме. Када то ураде, а дешава се понекад, одустају од свог основног посла и – тешко могу бити схваћени озбиљно.
Ма шта мислили о медијима и даље је потпуно ванредна околност, чак и у таблоидима на најлошијем гласу, да новинари и уредници само ради тиража штампају вест за коју поуздано знају да није тачна. Нетачне вести се штампају из других разлога.
КУЛТУРА МАРГИНЕ
Шта хороскоп уопште ради у озбиљним медијима? Хороскоп просто није научно утемељен и ма како неки људи налазили задовољење у њему, дневни хороскопи у штампи свакодневно доносе нетачне информације, што је, кад се тако постави, против природе самих медија.
Наравно, не свих медија. Као у случају порнографије, постоји неко тамо ограничено медијско тржиште, цела једна супкултура, за овакву врсту садржаја. Оно се природно налази на друштвеној маргини, али није забрањено, прогоњено или недоступно свима који га желе.
На Центру је да уз своје бројне друге активности, повремено укаже на то како хороскоп не би требало да буде друштвено прихватљив у јавности. На уредницима је да измере аргументе и сами одлуче шта ће објављивати у својим медијима. На грађанима је да бирају у шта ће веровати, шта ће читати и да ли ће се повремено забавити или у одсуству бољих опција, потражити утеху на оној другој, езотеричној страни. У астрологији, на пример.
Замислите, међутим, колико би грађана, правили себи наталне карте или не, било вољно да астрологију прихвати заиста за озбиљно – као школски предмет, на пример. И шта би у таквим околностима била не само улога Центра за промоцију науке, него целе научне заједнице и уосталом, сваког иоле разумног.
Према својим циљевима, стилу, ентузијазму и надлежностима, Центар јесте природни непријатељ астрологије. На исти онај начин на који је непријатељ псеудо и квазинауци, миленијалистима, апокалиптичарима, пророцима, хиромантима, траварима, продавцима лажних амајлија, спиритуалистима, белим маговима, енергетичарима и целој тој непрегледној ордији превараната која злоупотребљава незнање и често, људску несрећу.
Хороскоп је, свакако, нешто пристојнији спорт, али у нашем друштву заузма место које му не припада. Јер, чак и кад говоримо о продаји новина, хороскоп се показује у лажној слици – као потпуно јалов медијски савезник. Према истраживању које је Центар спровео ове јесени на узорку од 500 читалаца дневне штампе, чак 98,8 одсто читалаца не би ређе куповало свој дневни лист ако у њему не би више било хороскопа.
О разлозима због којих је хороскоп изгубио моћ – истражите у новим ”Елементима”.