Zašto iz dnevnih novina u Srbiji nestaje rubrika Horoskop? Da li su to zvezde najednom izneverile astrologe ili je reč o nekakvoj zaveri?
Tekst: Slobodan Bubnjević
Pre nego što se upustimo u tumačenje zvezda, jedna ekskluzivna najava. Tema novog, trećeg broja „Elemenata“, koji će se pojaviti na kioscima u pretposlednjoj sedmici decembra, posvećena je demistifikaciji astrologije. Pod naslovom „Kako je horoskop izgubio moć“, deset autora, tri ilustratora i pet istraživača spremili su seriju priloga koji na osamnaest strana analiziraju osnovne naučne argumente protiv astrologije.
Biće to najopsežniji, a može se reći i najzanimljiviji pregled o jednoj pseudonauci ikada objavljen u našim krajevima. Naravno, novi „Elementi“ donose i svakojake druge sadržaje. I još poneko iznenađenje.
U međuvremenu, dnevni list „Danas“ počeo je od 1. decembra da izlazi bez rubrike „Horoskop“. Astrologija je zamenjena astronomijom, odnosno rubrikom „Teleskop“ u kojoj se, uz podršku Centra za promociju nauke, svakodnevno objavljuju male astronomske priče o stvarnom stanju na nebu. Istovremeno, Centar je uputio poziv i drugim dnevnim i nedeljnim novinama da razmisle o zameni horoskopa naučnopopularnim rubrikama.
Inicijativa već pokreće debatu. Kolumnisti u nekoliko listova raspravljaju o natalnim kartama i besmislenosti astrologije. Direktor Centra gostuje na televizijama i objašnjava šta sve nije u redu sa horoskopom. Stalna publika CPN-a, ali i naučnici, sa oduševljenjem prenose vest o zameni horoskopa astronomijom.
Svako ima komentar na akciju. Urednica jednog trendseterskog magazina piše na Tviteru: „Sad svi misle kako je super kul da novine izbace Horoskop“. Društvene mreže su se, po svojoj prirodi, na trenutak usijale.
O čemu je reč? Kakvu to sad kampanju najednom Centar vodi?
Kampanja, ako se ova odlična medijska akcija tako može nazvati, sasvim je spontana. No, inicijativa nije. Zajednička akcija ove vrste neće rešiti brojne probleme koje danas imaju i mediji i nauka, ali Centar ju je pokrenuo jer u teškim vremenima za obe delatnosti ona može biti jedan mali, ali simbolički važan korak u razvoju Srbije kao zemlje znanja.
Demistifikacijom naučnih zabluda, između ostalog i astrologije, CPN se bavi neprekidno, može se reći sistematski, uz sve druge, brojne aktivnosti. Samo jedan primer je uzbudljiva i posećena CPN tribina iz decembra 2013. godine, održana pod nazivom ”Zašto je horoskop prevara”.
PROIZVOD SA GREŠKOM
U pogledu horoskopa, stav Centra vrlo je jasan, dobro poznat i zapravo, jednostavan – ako radimo na jačanju kulture nauke, onda ne možemo da mislimo kako je horoskopu mesto u klasičnim, informativnim medijima.
Ne postoji neka nova, plaćena ili tajno organizovana akcija protiv astrologa, na primer progon, ma kako dvolične bile njihove izjave, medijski nastupi i uopšte, pokušaji da slobodnim tumačenjem natalnih karti povremeno zarade na ljudskoj nesreći.
Ako odstranimo elemente prevare, nije baš tako ni prevelika sramota biti astrolog – nema ništa nezakonito, pa čak ni društveno štetno u pokušajima da se za svoju dušu prividni položaji planeta u nekom tamo trenutku dovedu u vezu sa karakterom i sudbinom neke osobe. Uzaludnost takvih pokušaja je druga tema.
Potreba je očigledno autentična. Savremeni horoskop na Zapadu, mada se oslanja na Ptolomejeve tablice i rezon star više hiljada godina, stekao je ovoliku svoju masovnost sa jačanjem te potrebe, manje više krajem 19. veka. Uz spiritualizam, meditaciju i eugeniku, horoskop spada u ona društvena otkrića koja su nastala u zenitu industrijske revolucije, u vreme kad je sve više ljudi moglo da prestane sa brigom preživljavanja i počne da traga za novim duhovnim horizontima, a lutajući cirkuzanti, magičari i astrolozi bili spremni da ih ponude.
I danas, kad natalnu kartu možete izraditi na pametnom telefonu, a potom je postaviti na društvene mreže, horoskop je iz istih razloga zabavan mnogim ljudima, pa u njemu nalaze određeno zadovoljstvo i rado ga čitaju.
No, da li to što horoskop ima svoju publiku znači da svi mediji treba da mu po svaku cenu posvećuju pažnju? Iz perspektive mentalnog terora koji već godinama sprovode produkcije rijaliti i drugih estradnih programa nad televizijskim gledalištem, laik koji ne poznaje novinske kuće mogao bi zaključiti da se urednici ne dvoume – ako se novina prodaje sa horoskopom, onda će ga biti. Međutim, nije tako.
Evo, na primer, pornografija. Ona ima svoju stabilnu publiku, pouzdano podiže tiraže i proizvodi se mnogo jeftinije od informativnih tema, ali nije sasvim društveno prihvatljiva u javnosti i konvencionalni mediji ipak nisu svoj sadržaj zamenili njome. Kada to urade, a dešava se ponekad, odustaju od svog osnovnog posla i – teško mogu biti shvaćeni ozbiljno.
Ma šta mislili o medijima i dalje je potpuno vanredna okolnost, čak i u tabloidima na najlošijem glasu, da novinari i urednici samo radi tiraža štampaju vest za koju pouzdano znaju da nije tačna. Netačne vesti se štampaju iz drugih razloga.
KULTURA MARGINE
Šta horoskop uopšte radi u ozbiljnim medijima? Horoskop prosto nije naučno utemeljen i ma kako neki ljudi nalazili zadovoljenje u njemu, dnevni horoskopi u štampi svakodnevno donose netačne informacije, što je, kad se tako postavi, protiv prirode samih medija.
Naravno, ne svih medija. Kao u slučaju pornografije, postoji neko tamo ograničeno medijsko tržište, cela jedna supkultura, za ovakvu vrstu sadržaja. Ono se prirodno nalazi na društvenoj margini, ali nije zabranjeno, progonjeno ili nedostupno svima koji ga žele.
Na Centru je da uz svoje brojne druge aktivnosti, povremeno ukaže na to kako horoskop ne bi trebalo da bude društveno prihvatljiv u javnosti. Na urednicima je da izmere argumente i sami odluče šta će objavljivati u svojim medijima. Na građanima je da biraju u šta će verovati, šta će čitati i da li će se povremeno zabaviti ili u odsustvu boljih opcija, potražiti utehu na onoj drugoj, ezoteričnoj strani. U astrologiji, na primer.
Zamislite, međutim, koliko bi građana, pravili sebi natalne karte ili ne, bilo voljno da astrologiju prihvati zaista za ozbiljno – kao školski predmet, na primer. I šta bi u takvim okolnostima bila ne samo uloga Centra za promociju nauke, nego cele naučne zajednice i uostalom, svakog iole razumnog.
Prema svojim ciljevima, stilu, entuzijazmu i nadležnostima, Centar jeste prirodni neprijatelj astrologije. Na isti onaj način na koji je neprijatelj pseudo i kvazinauci, milenijalistima, apokaliptičarima, prorocima, hiromantima, travarima, prodavcima lažnih amajlija, spiritualistima, belim magovima, energetičarima i celoj toj nepreglednoj ordiji prevaranata koja zloupotrebljava neznanje i često, ljudsku nesreću.
Horoskop je, svakako, nešto pristojniji sport, ali u našem društvu zauzma mesto koje mu ne pripada. Jer, čak i kad govorimo o prodaji novina, horoskop se pokazuje u lažnoj slici – kao potpuno jalov medijski saveznik. Prema istraživanju koje je Centar sproveo ove jeseni na uzorku od 500 čitalaca dnevne štampe, čak 98,8 odsto čitalaca ne bi ređe kupovalo svoj dnevni list ako u njemu ne bi više bilo horoskopa.
O razlozima zbog kojih je horoskop izgubio moć – istražite u novim ”Elementima”.