Тим астронома је први пут директно посматрао формирање удаљене вансоларне планете у сазвежђу Бика

Текст: Јелена Мијатовић

Око звезде LkCa-15 тренутно се формира нова планета. Оно што је разликује од осталих 2000 идентификованих вансоларних планета је то што астрономи посматрају њено настајање. Протопланета коју посматрамо се зове LkCa-15b, и открио ју је тим астронома који воде Стефани Салум са Универзитета Аризона и Кетрин Фолет са Стенфорда.

LkCa-15 је удаљена око 450 светлосних година од Земље. Иако млада звезда од свега два милиона година, у року од неколико дана постала је јако позната због тога што посматрамо како се око ње формира гасовити џин. Стефани Салум је рекла да је ово јако занимљиво искуство јер први пут директно посматрамо овакав догађај. „То нам даје путоказ како да наставимо истраживање у будућности, да заиста разумемо детаље у вези са тим како се формирају планете.“ Салум је напоменула да ћемо моћи боље да разумемо и како је настала планета Земља.

Постоје јако добри разлози зашто до сада нисмо могли да посматрамо рађање планета. За почетак, планете се идентификују тако што се посматрају звезде, тј. њихов сјај. Када се сјај звезде смањи, знамо да је испред ње прошао неки објекат. Посматрање се наставља, и ако су ти проласци устаљени, закључујемо да око звезде кружи планета. У случају рађања планета овај начин посматрања је скоро немогућ. Наиме, планете се формирају око младих звезда које су познате по свом хаотичном сјају. Када звезда неправилно сија, прелазак планете преко њеног диска се не примећује.

Са друге стране, млади звездани системи ове врсте су пуни гаса и прашине. Око звезде се налази прстен од материјала који су остали од њеног формирања, што додатно заклања поглед ка томе шта се дешава унутар система. „Изгледа као велика крофна“, рекла је Фолет. „Овај систем је специјалан због тога што је један од малобројних сличне величине као Сунчев систем. А један од начина да се створи централна шупљина је формирање планета.“

Иако су знале где да траже, било је јако тешко наћи планету јер она сјаји много мање од звезде. Однос сјаја можемо да упоредимо са сјајем свица и куће. Осим тога 450 светлосних година је јако велика раздаљина за посматрање. Применивши две методе астрономских посматрања, Салум и Фолет су уз помоћ снимака у области црвене светлости откриле новонасталу планету, удаљену од свог Сунца 16 астрономских јединица. Звездани систем гледале су „одозго“ фокусирајући се на простор између звезде и околног прстена сачињеног од гаса и прашине.

Слично као код рађања звезда, око планете се такође налази облак гаса и прашине. Док тај гас храни планету у настајању, ослобађа се велика количине енергије и топлоте. Приликом тога долази и до емитовања карактеристичног типа црвене светлости. Верује се да у систему поред LkCa-15b постоје још две планете у процесу формирања. Из непознатих разлога оне не зраче карактеристичан тип црвене светлости те је њихово постојање јако тешко доказати.

Зејхоан Зу, астрофизичар са Универзитета Принстон, који није директно учествовао у истраживању, написао је да ће овакве, директне слике формирања планета моћи да одговоре на многа питања. Према његовим речима недовољно је познато на који начин микроскопска прашина може да се увећа толико да достигне масу џиновске планете. Он наглашава: „Аутори су показали добру технику откривања младих планета у протопланетарном диску, технику која ће открити доста таквих планета у будућности.“