Tim astronoma je prvi put direktno posmatrao formiranje udaljene vansolarne planete u sazvežđu Bika

Tekst: Jelena Mijatović

Oko zvezde LkCa-15 trenutno se formira nova planeta. Ono što je razlikuje od ostalih 2000 identifikovanih vansolarnih planeta je to što astronomi posmatraju njeno nastajanje. Protoplaneta koju posmatramo se zove LkCa-15b, i otkrio ju je tim astronoma koji vode Stefani Salum sa Univerziteta Arizona i Ketrin Folet sa Stenforda.

LkCa-15 je udaljena oko 450 svetlosnih godina od Zemlje. Iako mlada zvezda od svega dva miliona godina, u roku od nekoliko dana postala je jako poznata zbog toga što posmatramo kako se oko nje formira gasoviti džin. Stefani Salum je rekla da je ovo jako zanimljivo iskustvo jer prvi put direktno posmatramo ovakav događaj. „To nam daje putokaz kako da nastavimo istraživanje u budućnosti, da zaista razumemo detalje u vezi sa tim kako se formiraju planete.“ Salum je napomenula da ćemo moći bolje da razumemo i kako je nastala planeta Zemlja.

Postoje jako dobri razlozi zašto do sada nismo mogli da posmatramo rađanje planeta. Za početak, planete se identifikuju tako što se posmatraju zvezde, tj. njihov sjaj. Kada se sjaj zvezde smanji, znamo da je ispred nje prošao neki objekat. Posmatranje se nastavlja, i ako su ti prolasci ustaljeni, zaključujemo da oko zvezde kruži planeta. U slučaju rađanja planeta ovaj način posmatranja je skoro nemoguć. Naime, planete se formiraju oko mladih zvezda koje su poznate po svom haotičnom sjaju. Kada zvezda nepravilno sija, prelazak planete preko njenog diska se ne primećuje.

Sa druge strane, mladi zvezdani sistemi ove vrste su puni gasa i prašine. Oko zvezde se nalazi prsten od materijala koji su ostali od njenog formiranja, što dodatno zaklanja pogled ka tome šta se dešava unutar sistema. „Izgleda kao velika krofna“, rekla je Folet. „Ovaj sistem je specijalan zbog toga što je jedan od malobrojnih slične veličine kao Sunčev sistem. A jedan od načina da se stvori centralna šupljina je formiranje planeta.“

Iako su znale gde da traže, bilo je jako teško naći planetu jer ona sjaji mnogo manje od zvezde. Odnos sjaja možemo da uporedimo sa sjajem svica i kuće. Osim toga 450 svetlosnih godina je jako velika razdaljina za posmatranje. Primenivši dve metode astronomskih posmatranja, Salum i Folet su uz pomoć snimaka u oblasti crvene svetlosti otkrile novonastalu planetu, udaljenu od svog Sunca 16 astronomskih jedinica. Zvezdani sistem gledale su „odozgo“ fokusirajući se na prostor između zvezde i okolnog prstena sačinjenog od gasa i prašine.

Slično kao kod rađanja zvezda, oko planete se takođe nalazi oblak gasa i prašine. Dok taj gas hrani planetu u nastajanju, oslobađa se velika količine energije i toplote. Prilikom toga dolazi i do emitovanja karakterističnog tipa crvene svetlosti. Veruje se da u sistemu pored LkCa-15b postoje još dve planete u procesu formiranja. Iz nepoznatih razloga one ne zrače karakterističan tip crvene svetlosti te je njihovo postojanje jako teško dokazati.

Zejhoan Zu, astrofizičar sa Univerziteta Prinston, koji nije direktno učestvovao u istraživanju, napisao je da će ovakve, direktne slike formiranja planeta moći da odgovore na mnoga pitanja. Prema njegovim rečima nedovoljno je poznato na koji način mikroskopska prašina može da se uveća toliko da dostigne masu džinovske planete. On naglašava: „Autori su pokazali dobru tehniku otkrivanja mladih planeta u protoplanetarnom disku, tehniku koja će otkriti dosta takvih planeta u budućnosti.“