Последњи налази добијени телескопом АЛМА у Чилеу наговештавају да су градивни елементи живота универзални

Текст: Борис Клобучар

Посматрања телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) показала су да у протопланетарном диску који окружује младу звезду МWC480 постоји велика количина органских молекула ацетонитрила. Овакви молекули су кључни за настанак аминокиселина, саставног дела протеина и живих бића. Откриће је у часопису Nature објавио тим научника са Универзитета Харвард, опсерваторије Лајден и Кобе Универзитета у Јапану, 9. априла.

Ово откриће потврђује да су градивни елементи живота универзални и распрострањени свуда у универзуму, а не карактеристични само за наш планетарни систем.

Молекули метил-цијанида (CH3CN) и цијановодоничне киселине (HCN) детектовани су у хладним облацима прашине и гаса у протооблаку звезде МWC480. Цијаниди садрже угљенично-азотне везе, које су неопходне за формирање аминокиселина. Аминокиселине су кључни елементи у изградњи протеина који су основа живих бића. Како је написано у научном раду, концентрација цијанида је готово иста као и у кометама из Сунчевог система. У протооблаку звезде МWC480 постоји довољно метил цијанида да напуни све океане на Земљи.

МWC480 је тек формирана звезда, стара један милион година, и двоструко је масивнија од Сунца. Од нас је удаљена 455 светлосних година, у правцу сазвежђа бика. Спада у групу звезда са јаком водоничном линијом у спектру.

Органски молекули су детектовани у спољашњем делу протодиска, удаљеном између 4.5 и 15 милијарди километара од звезде. Овај хладан облак гаса и прашине сличан је Кајперовом појасу Сунчевог система, одакле долазе, и где настају, ледене комете и планетезимали.

Комете су праве временске капсуле које заробљавају и чувају у себи услове раног периода формирања звезда. Претпоставља се да су управо комете из спољашњег дела Сунчевог система младој Земљи донеле органске молекуле и молекуле воде.

Телескоп ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) је највећи пројекат своје врсте у свету, и налази се у пустињи Атакама у Чилеу, на 5000 метара надморске висине. Овај систем се састоји од 66 антена, које могу детектовати таласне дужине мање од милиметра. Откриће органских молекула у протодиску звезде МWC480 направљен је користећи само део од укупне моћи коју  опсерваторија има. ALMA ће у будућности отворити потпуно нови прозор ка универзуму.

Анализа научника са универзитета Харвард, који су објавили овај научни рад, говоре да је количина молекула метил-цијанида у протодиску, које је детектовала ALMA, у знатно већој концентрацији него што је био случај у међузвезданом облаку. Ово значи да хемијске везе у органским молекулима не само да могу да ”преживе” услове при формирању звезда, већ да се у таквим условима  развијају. Можда још важнија је чињеница да се нови молекули формирају у веома кратком року.

Органски молекули из овог облака, заробљени у кометама, могли би се транспортовати у средине погодније за настанак живота. Знали смо да наша планета није јединствена по присуству воде, атмосфере и услова за живот. Сада знамо да Сунчев систем такође није јединствен по постојању органских молекула. Још једном смо научили да нисмо толико специјални, што су сјајне вести, сматрају научници који су радили на овом пројекту.