Шта је New Horizons, куда иде и због чега је толико важна мисија у питању? Истражите питања и одговоре, и пратите мисију на Елементаријуму

Текст: Невена Грубач

Шта jе New Horizons?

New Horizons jе свемирска сонда коjом оперише америчка агенциjа NASA, а коjа jе на путу ка патуљастој планети Плутон. Део jе програма New Frontiers, коjим NASA планира да испитуjе нека од небеских тела у Сунчевом систему. Тешка jе 478 килограма и опремљена са 7 различитих инструмената уз помоћ коjих ће прикупити податке за коjе се научници надаjу да ће коначно расветлити мистериjе Плутона.

Како jе прошло лансирање?

Летелица jе лансирана 19. jануара 2006, на леђима ракете Атлас V коjа jе тада по први пут полетела са додатим трећим степеном и 551 конфигурациjом са 5 мотора на чврсто гориво. Овако моћно лансирање jе било неопходно како би сонда одмах развила довољно велику брзину за напуштање Сунчевог система и чупање из Сунчеве гравитациjе. Понела jе титулу наjбрже лансиране летелице у историjи, са брзином од око 16 км/с.

Коjи су циљеви мисиjе?

Када jе сонда кренула на своjе путовање, Плутон jе jош увек био девета планета Сунчеве породице, истовремено и jедина апсолутно неистражена и неиспитана. Било jе недопустиво да тако и остане, па jе NASA годинама радила на проjекту коjи би бацио светло на оваj мрачни кутак свемира.

Основни план jе да летелица посети Плутон, патуљасту планету коjа борави у спољним обручима Сунчевог система, да истражи његове сателите, коjих за сада има 5, потражи евентуалне системе прстенова, направи детаљне мапе Плутона и Харона, његовог наjвећег месеца, испита атмосферу, геолошке и морфолошке одлике ових небеских тела.

Уз мало среће, када сензори и камере сондиних инструмената прикупе све планиране податке, и када се New Horizons удаљи од Плутона, тим мисиjе ће jе усмерити ка jош удаљениjем и мистериозниjем пространству, Каjперовом поjасу, коjи jе дом малим, леденим и древним небеским телима чиjе би нам истраживање енормно значило у схватању раног периода формирања Сунчевог система.

Шта сонда користи као напајање?

Пошто је планирано да New Horizons путује далеко ка ободу Сунчевог система, инжињери су морали да осмисле напајање које неће зависити од Сунца. Самим тим, соларни панели нису долазили у обзир.

Летелица је добила нуклеарно напајање, тачније радиоизотопни термоелектрични генератор, RTG, првобитно направљен као резервни део за Касини мисију.

Како и колико дуго ће путовати до Плутона?

Летелица jе напустила Земљу, прошла поред Марса, и док jе путовала кроз поjас астероида, коjи се протеже између Марса и Jупитера, случаjно се нашла близу астероида 132524 APL. Сусрет jе био чиста срећа, коjу jе тим искористио да тестира сондине инструменте, за шта се астероид показао идеалним.

New Horizons jесте брза, али да би стигла до Плутона за планираних 9 година, била jоj jе потребна помоћ. При проласку поред Jупитера, сонда jе искористила гравитациjу овог гасног џина и методом гравитационе праћке добила додатних 4 км/с, крећући се тада 23 км/с. Ово убрзање jоj jе скратило пут за читаве три године. Након Jупитера, поново jе утонула у хибернациjу и наставила ка Плутону.

Након 9 година и пређених 5 милиjарди километара, New Horizons jе надомак своjе мете.

Коjи jе тренутни статус мисиjе?

New Horizons путуjе брзином од 13,7​9​ км/с у односу на Плутон. Од Сунца jе удаљен 32,​90 АУ (jедна астрономска jединица jе jеднака удаљености Земље од Сунца, што jе приближно 150 милиона километара), а од Плутона ​1,280,172 км. Увелико фотографише Плутон и његов наjвећи сателит, Харон. Сигнал коjи пошаље на Земљу путуjе 4,5 сати.

New Horizons ће у тачку наjближу планетоиду стићи 14. jула, у 11:49:57 по UTC времену.

МИСИЈА ПЛУТОН

Ледени вулкани на Плутону?
Плави хоризонти на Плутону