Научници са Универзитета Корнел кажу да су пронашли доказе да женски репродуктивни тракт зауставља „лоше пливаче“ у њиховим покушајима да оплоде јајну ћелију

Истраживачи из Њујорка су, тестирајући сперму мушкараца и сперму бикова, открили да најснажнији пливачи међу сперматозоидима успевају да прођу кроз уска сужења, позната као стриктуре, у женском репродуктивном систему, док слабије пливаче зауставља струјање течности и враћа их уназад. Алиреза Абаспурад, хемичар који је предводио тим са Универзитета Корнел и један од аутора рада објављеног 13. фебруара у часопису Science Advances, објашњава која је улога стриктура:

„Свеукупни ефекат ових стриктура јесте спречавање проласка споро пливајућих сперматозоида, и одабир оних најпокретљивијих.“

Такозване пливачке способности сперматозоида проучаване су и много пута раније, али њујоршки тим је посебно интересовало како ће се они снаћи када наиђу на уже делове женског репродуктивног тракта као што је мали отвор од материце до јајовода. Ово представља посебан изазов зато што сперматозоиди пливају узводно, што значи да се морају изборити да прођу кроз течност која иде према њима.

„Ако погледате анатомију репродуктивног система код сисара, можете видети да димензије канала који води до јајне ћелије нису константне. У неким тачкама је изузетно узак, толико да се само неколицина сперматозоида може провући док други пропадају“, објашњава Абаспурад.

Да би видели како се сперма понаша у стриктурама, Абаспурад и његове колеге направили су мали микрофлуидни уређај који је опонашао уска сужења кроз које су сперматозоиди морали да прођу. Научници су га подесили тако да су ињектовани сперматозоиди морали да пливају узводно, борећи се са покретном течношћу да би дошли до стриктуре. Тим описује да су неки сперматозоиди пливали довољно брзо и успели да прођу сужења, док већина није могла да се избори са надолазећом течношћу.

„Резултати показују да само најбржи, и стога претпостављамо најбољи, сперматозоиди могу проћи кроз ова сужења када узмете у обзир проток флуида“, каже Ален Пејси, професор са Универзитета Шефилд, и додаје, „то има савршен биолошки смисао и помогло би да се објасни како је женски репродуктивни тракт у стању да осигура да најбољи сперматозоид стигне и оплоди јајну ћелију.“