Ново истраживање Европске комисије показује да већина Eвропљана сматра да наука има позитиван утицај на друштво
Текст: Невена Грубач
Без обзира на чињеницу да наука и технологија имају утицај на готово сваки појединачни део људске свакодневице, друштво понекад може осећати извесну равнодушност према науци, присутну уз суштинско неразумевање саме науке и научног метода. Ранија истраживања која је Европа спроводила сугерисала су да многи Европљани нису научно образовани, али да јесу заинтересовани за науку и да сматрају да o њој нису довољно информисани.
Најновије истраживање, Responsible Research and Innovation (RRI), Science and Technology, спроведено је у периоду од 26. априла до 14. маја 2013. на територији 28 земаља чланица Европске уније. Сврха истраживања била је процена ставова европских грађана о науци и иновацијама.
Одговоре на питања која су им постављана лично дало је 27.563 испитаника из различитих социјалних и демографских група. Представник Генералног директората за истраживање и иновације испитивао их је у њиховим домовима, на матерњем језику. Резултати су анализирани првобитно на нивоу ЕУ, а потом и на националном нивоу.
Резултати истраживања показују да три четвртине испитаника сматра да наука и технологија имају позитиван утицај на друштво. Ипак, у великој мери су изразили забринутост због ризика по људско здравље и животну средину који доносе модерне технологије.
Јавност је показала да жели да се иновације усвајају у складу са етичким принципима, родном равноправношћу и кроз дијалоге са грађанима.
Слично резултатима претходних истраживања, више од половине Европљана жели научно-технолошки развој, али сматрају да о томе нису довољно информисани.
Без обзира на то што је тек неколико процената испитаника током образовања имало контакт са науком, било у школама, било на факултетима, генерални утисак је тај грађани Европе имају позитиван став према ефекту који научно образовање има на младе људе и сматрају да владе њихових земаља не чине довољно да их заинтересују за то да се окрену науци.
76% испитаника жели да се иновације усвајају у складу са етичким принципима
84% испитаника је за родну равноправност у науци
55% испитаника жели да јавност учествује у усвајању иновација
53% испитаника жели научно-технолошки развој
58% испитаника сматра да нису довољно обавештени о науци
65% испитаника сазнаје за развој у науци и технологији путем ТВ-а
47% испитаника је некада у животу дошло у додир са науком
65% испитаника мисли да владе њихових земаља не чине довољно да заинтересују младе за то да се баве науком