Novo istraživanje Evropske komisije pokazuje da većina Evropljana smatra da nauka ima pozitivan uticaj na društvo
Tekst: Nevena Grubač
Bez obzira na činjenicu da nauka i tehnologija imaju uticaj na gotovo svaki pojedinačni deo ljudske svakodnevice, društvo ponekad može osećati izvesnu ravnodušnost prema nauci, prisutnu uz suštinsko nerazumevanje same nauke i naučnog metoda. Ranija istraživanja koja je Evropa sprovodila sugerisala su da mnogi Evropljani nisu naučno obrazovani, ali da jesu zainteresovani za nauku i da smatraju da o njoj nisu dovoljno informisani.
Najnovije istraživanje, Responsible Research and Innovation (RRI), Science and Technology, sprovedeno je u periodu od 26. aprila do 14. maja 2013. na teritoriji 28 zemalja članica Evropske unije. Svrha istraživanja bila je procena stavova evropskih građana o nauci i inovacijama.
Odgovore na pitanja koja su im postavljana lično dalo je 27.563 ispitanika iz različitih socijalnih i demografskih grupa. Predstavnik Generalnog direktorata za istraživanje i inovacije ispitivao ih je u njihovim domovima, na maternjem jeziku. Rezultati su analizirani prvobitno na nivou EU, a potom i na nacionalnom nivou.
Rezultati istraživanja pokazuju da tri četvrtine ispitanika smatra da nauka i tehnologija imaju pozitivan uticaj na društvo. Ipak, u velikoj meri su izrazili zabrinutost zbog rizika po ljudsko zdravlje i životnu sredinu koji donose moderne tehnologije.
Javnost je pokazala da želi da se inovacije usvajaju u skladu sa etičkim principima, rodnom ravnopravnošću i kroz dijaloge sa građanima.
Slično rezultatima prethodnih istraživanja, više od polovine Evropljana želi naučno-tehnološki razvoj, ali smatraju da o tome nisu dovoljno informisani.
Bez obzira na to što je tek nekoliko procenata ispitanika tokom obrazovanja imalo kontakt sa naukom, bilo u školama, bilo na fakultetima, generalni utisak je taj građani Evrope imaju pozitivan stav prema efektu koji naučno obrazovanje ima na mlade ljude i smatraju da vlade njihovih zemalja ne čine dovoljno da ih zainteresuju za to da se okrenu nauci.
76% ispitanika želi da se inovacije usvajaju u skladu sa etičkim principima
84% ispitanika je za rodnu ravnopravnost u nauci
55% ispitanika želi da javnost učestvuje u usvajanju inovacija
53% ispitanika želi naučno-tehnološki razvoj
58% ispitanika smatra da nisu dovoljno obavešteni o nauci
65% ispitanika saznaje za razvoj u nauci i tehnologiji putem TV-a
47% ispitanika je nekada u životu došlo u dodir sa naukom
65% ispitanika misli da vlade njihovih zemalja ne čine dovoljno da zainteresuju mlade za to da se bave naukom