Упознајте Авогадров број, константу која вам омогућава да пребројите молекуле H2O у једној чаши воде

Текст: Тијана Марковић

Мада је вода напитак који конзумирате свакодневно, вероватно се ретко запитате колико се молекула H2O налази у једној чаши. Међутим, хемичарима је добро познато да 18 грама садржи 6,0221515 ∙ 1023 молекула, те одатле могу израчунати колико се налази и у једној чаши (запримине 2 dl).

Број 6,0221515 ∙ 1023, који им омогућава да „преброје“ оволико ситне честице је Авогадров број (NA). Познат је још и као Авогадрова константа и користи се за описивање атома, молекула, јона и електрона и представља број честица у једном молу било које супстанце.

Добио је назив по италијанском научнику Амадеу Авогадру за кога се дуго сматрало да је дошао до закључка да је запремина идеалног гаса пропорционална броју атома или молекула. Међутим, он никада није покушао да израчуна ову констату. То је урадио француски физичар Џозеф Лошмит 1865. године користећи кинетичку теорију гасова (теорија која на задовољавајући начин описује многе особине разређеног гаса).

Авогадров број је првобитно дефинисан као број атома у 12 грама угљениковог изотопа С-12 и није имао своју физичку јединицу, док је мол дефинисан као Авогадров број атома, молекула или неких других честица. Тек када је мол добио своје место у Међународном систему јединица (SI), Авогадровом броју је промењена дефиниција. Бројчана вредност је остала иста, али је сада добио и јединицу, и тиме постао физичка константа.

Илустрација „Авогадров број“ је, заједно са још 23 друга броја, представљена на изложби током ЦПН манифестације Мај месец математике, која траје од 12. до 30. маја у Галерији науке и технике САНУ. Серија „Бројеви“ на Елементаријуму прати садржај истоимене ЦПН публикације, објављене поводом Маја месеца математике.

Истражите више о изложби ”Бројеви”.