Текст: Богдан Ђорђевић

У време када потрошачка култура све више утиче на свакодневне навике младих, развијање критичког односа према новцу и свесних финансијских избора постаје неизоставни део образовања. Управо на ову потребу одговара програм Generator EDU, чији је циљ подршка иновативним решењима за финансијску писменост деце и младих. Ове године међу десет најбољих пројеката нашла се и иницијатива из Четврте гимназије у Београду под називом „Један дан без трошења“.

Пројекат који је осмислила и води наставница Снежана Параносић нуди интерактивну и креативну педагошку праксу кроз коју средњошколци уче како да критички сагледају своје потрошачке навике, доносе рационалне одлуке и развијају финансијску свест. Са Снежаном смо разговарали о идеји, изазовима и даљим плановима пројекта.

Како је настала идеја за пројекат „Један дан без трошења“? Шта вас је подстакло да се баш на овакав начин бавите темом финансијске писмености код младих?

Идеја за пројекат произашла је из вишегодишњег рада са ученицима у оквиру програма „Предузетништво у средњој школи“, који водим више од десет година, а у оквиру којег се реализује и програм Финансијска писменост. Овај програм спроводим заједно са бизнис ментором из ОTP банке, и кроз два успешно реализована циклуса уочила сам да млади немају довољно развијене основне финансијске вештине – не праве разлику између жеља и потреба, не планирају сопствени буџет и лако подлежу маркетиншким манипулацијама.

Осим тога, и као дугогодишњи одељенски старешина, свакодневно сам сведок колико се ученици тешко сналазе у ситуацијама које подразумевају одговорно одлучивање о новцу. Управо та искуства – у учионици и ван ње – као и разговори са колегама и родитељима, подстакли су ме да заједно са тимом колегиница развијем иновативан пројекат који финансијску едукацију преноси у конкретан животни изазов – један дан без трошења. Пројекат је осмишљен тако да младима омогући да искуствено уче о новцу, промишљају сопствене навике и развијају критички однос према потрошњи.

Пројекат укључује изазов, радионице, али и дигиталну кампању на друштвеним мрежама. Како сте конципирали цео програм и шта вам је најважније да ученици из овог процеса понесу?

„Један дан без трошења“ је пажљиво структуриран као образовно-комуникацијска кампања која траје 15 недеља и комбинује радионице, изазове, видео-рефлексије и дигиталне медије. Реализација активности биће организована кроз час одељенског старешине и у оквиру ваннаставне активности Предузетништво. Најважније нам је да ученици изађу из овог процеса не само са знањем о појмовима као што су буџет, штедња или потрошња, већ са развијеном свешћу и личним увидима – шта их наводи на трошење, како могу да штеде и како да се одупру спољним утицајима.

Реакције младих су у оваквим пројектима често најдрагоценије. Како су ученици прихватили идеју да дан проведу без „непотребних“ трошкова?

Иако је цео пројекат још у припреми, већ током пилот-радионица у оквиру програма Финансијска писменост ученици су веома позитивно реаговали на идеју дана без трошења. Многима је то био први пут да свесно промишљају о свакодневним навикама и увиђају колико потрошња често није рационална, већ емоционална или социјално условљена. Њихови коментари, попут: „Схватио сам да не бирам ја шта купујем, већ да рекламе бирају уместо мене“, показују колико их је тема навела на преиспитивање сопствених избора.

Посебан акценат ставили сте на улогу друштвених мрежа – ученици сами осмишљавају садржаје за ТикТок и Инстаграм. Колико ће им то помоћи да дубље промисле о сопственим навикама?

Управо укључивање ТикТокa и Инстаграмa омогућава ученицима да промишљају своје навике на језику који им је близак. У плану је да сваки учесник кампање креира лични видео-запис о томе како се осећао и које је стратегије применио да не подлегне импулсима.

Када ученик треба да смисли поруку, напише сценарио, сними клип и обради га – он заправо пролази кроз процес дубоког самопосматрања и анализе понашања. То им помаже да сопствене одлуке сагледају критички, али и да своје поруке пренесу другима. На тај начин постају и едукатори својих вршњака, али и шире заједнице.

Ви и ваше колегинице долазите из различитих области – уметности, дизајна, предузетништва. Како је та интердисциплинарност обликовала пројекат и тимску динамику током рада?

Иако сам осмислила и водим пројекат, кључна снага ове иницијативе лежи у сарадњи са колегиницама које су од почетка део тима: Драганом Латовљев, наставницом Рачунарства и информатике и Савремених технологија, као и Јеленом Удовичић, наставницом Енглеског језика.

Захваљујући тој интердисциплинарној сарадњи, пројекат је постао више од едукативног програма – постао је целовита кампања која комбинује креативност, дигиталне вештине и комуникацију. Уметност је донела визуелни идентитет и изражајност, информатика техничку подршку за продукцију садржаја, а енглески језик омогућио је да кампања буде доступна и ширем кругу публике. Оно што нас три повезује јесте вера да образовање мора да буде блиско животу – и управо то нас је водило при сваком кораку.

 „Један дан без трошења“ већ је препознат као један од најбољих пројеката на Generator EDU конкурсу. Како видите његов даљи развој? Да ли планирате да га ширите и ван школе?

Већ сада радимо на томе да кампања постане редовна активност у школи – кроз часове одељенског старешине, предузетништво и школску дигиталну платформу. Сви материјали које припремимо – видео-клипови, синопсиси, постери – биће доступни и другим школама као отворени ресурси. У плану су и презентације у локалној заједници, као и укључивање родитеља и вршњака. Верујемо да је „Један дан без трошења“ пројекат који има потенцијал да постане национални модел за развој финансијске писмености код младих, јер је лако прилагодљив, одржив и повезан са реалним животним вештинама које су младима потребне.

О конкурсу

OTP банка покренула је Generator 2017. године као платформу за подршку иновативним решењима која одговарају на изазове друштва. Током година, овај програм је помогао бројним предузећима у дигитализацији и одрживом развоју, као и да превазиђу кризне ситуације, укључујући и пандемију ковида-19. До сада је подржано око сто оригиналних идеја, а конкурс све више добија на значају међу иноваторима.

Овогодишњи, осми циклус конкурса Generator EDU окупио је 113 пријава, а међу 10 финалиста нашле су се иновативне идеје просветних радника, стартапова и организација цивилног друштва, међу којима и пројекат „Један дан без трошења“. Generator EDU реализује се уз подршку стратешког партнера организације Достигнућа младих, као и других значајних институција као што су Mastercard, Фондација Нордеус, Београдска отворена школа, PwC, ICT Hub, издавачка кућа Booka, Српски филантропски форум, Траг фондација, Inspira група и Центар за промоцију науке.

подели