Tekst: Bogdan Đorđević

U vreme kada potrošačka kultura sve više utiče na svakodnevne navike mladih, razvijanje kritičkog odnosa prema novcu i svesnih finansijskih izbora postaje neizostavni deo obrazovanja. Upravo na ovu potrebu odgovara program Generator EDU, čiji je cilj podrška inovativnim rešenjima za finansijsku pismenost dece i mladih. Ove godine među deset najboljih projekata našla se i inicijativa iz Četvrte gimnazije u Beogradu pod nazivom „Jedan dan bez trošenja“.

Projekat koji je osmislila i vodi nastavnica Snežana Paranosić nudi interaktivnu i kreativnu pedagošku praksu kroz koju srednjoškolci uče kako da kritički sagledaju svoje potrošačke navike, donose racionalne odluke i razvijaju finansijsku svest. Sa Snežanom smo razgovarali o ideji, izazovima i daljim planovima projekta.

Kako je nastala ideja za projekat „Jedan dan bez trošenja“? Šta vas je podstaklo da se baš na ovakav način bavite temom finansijske pismenosti kod mladih?

Ideja za projekat proizašla je iz višegodišnjeg rada sa učenicima u okviru programa „Preduzetništvo u srednjoj školi“, koji vodim više od deset godina, a u okviru kojeg se realizuje i program Finansijska pismenost. Ovaj program sprovodim zajedno sa biznis mentorom iz OTP banke, i kroz dva uspešno realizovana ciklusa uočila sam da mladi nemaju dovoljno razvijene osnovne finansijske veštine – ne prave razliku između želja i potreba, ne planiraju sopstveni budžet i lako podležu marketinškim manipulacijama.

Osim toga, i kao dugogodišnji odeljenski starešina, svakodnevno sam svedok koliko se učenici teško snalaze u situacijama koje podrazumevaju odgovorno odlučivanje o novcu. Upravo ta iskustva – u učionici i van nje – kao i razgovori sa kolegama i roditeljima, podstakli su me da zajedno sa timom koleginica razvijem inovativan projekat koji finansijsku edukaciju prenosi u konkretan životni izazov – jedan dan bez trošenja. Projekat je osmišljen tako da mladima omogući da iskustveno uče o novcu, promišljaju sopstvene navike i razvijaju kritički odnos prema potrošnji.

Projekat uključuje izazov, radionice, ali i digitalnu kampanju na društvenim mrežama. Kako ste koncipirali ceo program i šta vam je najvažnije da učenici iz ovog procesa ponesu?

„Jedan dan bez trošenja“ je pažljivo strukturiran kao obrazovno-komunikacijska kampanja koja traje 15 nedelja i kombinuje radionice, izazove, video-refleksije i digitalne medije. Realizacija aktivnosti biće organizovana kroz čas odeljenskog starešine i u okviru vannastavne aktivnosti Preduzetništvo. Najvažnije nam je da učenici izađu iz ovog procesa ne samo sa znanjem o pojmovima kao što su budžet, štednja ili potrošnja, već sa razvijenom svešću i ličnim uvidima – šta ih navodi na trošenje, kako mogu da štede i kako da se odupru spoljnim uticajima.

Reakcije mladih su u ovakvim projektima često najdragocenije. Kako su učenici prihvatili ideju da dan provedu bez „nepotrebnih“ troškova?

Iako je ceo projekat još u pripremi, već tokom pilot-radionica u okviru programa Finansijska pismenost učenici su veoma pozitivno reagovali na ideju dana bez trošenja. Mnogima je to bio prvi put da svesno promišljaju o svakodnevnim navikama i uviđaju koliko potrošnja često nije racionalna, već emocionalna ili socijalno uslovljena. Njihovi komentari, poput: „Shvatio sam da ne biram ja šta kupujem, već da reklame biraju umesto mene“, pokazuju koliko ih je tema navela na preispitivanje sopstvenih izbora.

Poseban akcenat stavili ste na ulogu društvenih mreža – učenici sami osmišljavaju sadržaje za TikTok i Instagram. Koliko će im to pomoći da dublje promisle o sopstvenim navikama?

Upravo uključivanje TikToka i Instagrama omogućava učenicima da promišljaju svoje navike na jeziku koji im je blizak. U planu je da svaki učesnik kampanje kreira lični video-zapis o tome kako se osećao i koje je strategije primenio da ne podlegne impulsima.

Kada učenik treba da smisli poruku, napiše scenario, snimi klip i obradi ga – on zapravo prolazi kroz proces dubokog samoposmatranja i analize ponašanja. To im pomaže da sopstvene odluke sagledaju kritički, ali i da svoje poruke prenesu drugima. Na taj način postaju i edukatori svojih vršnjaka, ali i šire zajednice.

Vi i vaše koleginice dolazite iz različitih oblasti – umetnosti, dizajna, preduzetništva. Kako je ta interdisciplinarnost oblikovala projekat i timsku dinamiku tokom rada?

Iako sam osmislila i vodim projekat, ključna snaga ove inicijative leži u saradnji sa koleginicama koje su od početka deo tima: Draganom Latovljev, nastavnicom Računarstva i informatike i Savremenih tehnologija, kao i Jelenom Udovičić, nastavnicom Engleskog jezika.

Zahvaljujući toj interdisciplinarnoj saradnji, projekat je postao više od edukativnog programa – postao je celovita kampanja koja kombinuje kreativnost, digitalne veštine i komunikaciju. Umetnost je donela vizuelni identitet i izražajnost, informatika tehničku podršku za produkciju sadržaja, a engleski jezik omogućio je da kampanja bude dostupna i širem krugu publike. Ono što nas tri povezuje jeste vera da obrazovanje mora da bude blisko životu – i upravo to nas je vodilo pri svakom koraku.

 „Jedan dan bez trošenja“ već je prepoznat kao jedan od najboljih projekata na Generator EDU konkursu. Kako vidite njegov dalji razvoj? Da li planirate da ga širite i van škole?

Već sada radimo na tome da kampanja postane redovna aktivnost u školi – kroz časove odeljenskog starešine, preduzetništvo i školsku digitalnu platformu. Svi materijali koje pripremimo – video-klipovi, sinopsisi, posteri – biće dostupni i drugim školama kao otvoreni resursi. U planu su i prezentacije u lokalnoj zajednici, kao i uključivanje roditelja i vršnjaka. Verujemo da je „Jedan dan bez trošenja“ projekat koji ima potencijal da postane nacionalni model za razvoj finansijske pismenosti kod mladih, jer je lako prilagodljiv, održiv i povezan sa realnim životnim veštinama koje su mladima potrebne.

O konkursu

OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine kao platformu za podršku inovativnim rešenjima koja odgovaraju na izazove društva. Tokom godina, ovaj program je pomogao brojnim preduzećima u digitalizaciji i održivom razvoju, kao i da prevaziđu krizne situacije, uključujući i pandemiju kovida-19. Do sada je podržano oko sto originalnih ideja, a konkurs sve više dobija na značaju među inovatorima.

Ovogodišnji, osmi ciklus konkursa Generator EDU okupio je 113 prijava, a među 10 finalista našle su se inovativne ideje prosvetnih radnika, startapova i organizacija civilnog društva, među kojima i projekat „Jedan dan bez trošenja“. Generator EDU realizuje se uz podršku strateškog partnera organizacije Dostignuća mladih, kao i drugih značajnih institucija kao što su Mastercard, Fondacija Nordeus, Beogradska otvorena škola, PwC, ICT Hub, izdavačka kuća Booka, Srpski filantropski forum, Trag fondacija, Inspira grupa i Centar za promociju nauke.

podeli