За крај 2020. Центар за промоцију науке и Фонд за науку Републике Србије припремили су издање „ПРОМИС“, посвећено Програму за изврсне пројекте младих истраживача које ће у наредне две године финансирати Фонд за науку

Издање садржи описе свих 59 пројеката финансираних у оквиру програма ПРОМИС Фонда за науку Републике Србије, податке о истраживачким тимовима и научним институцијама обухваћеним овим програмом, као и краће текстове о главним циљевима, очекиваним резултатима и методологији истраживања.

Оно што овом несвакидашњем издању даје посебан шарм јесте 59 оригиналних илустрација најугледнијих илустратора из Србије и региона.

ПРОМИС (Програм за изврсне пројекте младих истраживача) расписан је средином 2019. године, као пилот-програм Фонда за науку Републике Србије, чији акроним представља симбол нове генерације домаћих истраживача. Као главни циљеви ПРОМИС-а издвајају се: укључивање изврсних младих истраживача у научноистраживачки рад и оснаживање њихових професионалних капацитета, оспособљавање младих доктора наука за руковођење пројектима и конкурисање за истраживачке и развојне пројекте на националном и међународном нивоу, креирање нових пројектних тимова и подршка изврсним идејама.

У оквиру ПРОМИС-а реализују се основна и примењена истраживања из свих научних области: природне и математичке науке (26 пројеката), техничко-технолошке науке (10 пројеката), медицина (8 пројеката), биотехничке науке (9 пројеката) и друштвено-хуманистичке науке (6 пројеката). Пројектима руководи 27 научница и 32 научника.

Од пројеката подржаних кроз ПРОМИС очекује се да ће имати утицаја на економију, производњу, индустрију и да ће истраживања која ће се спроводити бити од користи целокупном друштву – у распону од заштите животне средине, очувања културних споменика, побољшања здравствене заштите и унапређења психијатријског лечења, преко креирања нових енергетских материјала, конзервације биљних ресурса, развијања прехрамбених производа, до анализе и преиспитивања сложених друштвених проблема и феномена.

У пројектима, који ће се реализовати у наредне две године, учествује 317 истраживача из 51 научноистраживачке организације. Укупан буџет Програма износи 8.964.163,42 евра, док максималан буџет једног пројекта износи до 200.000,00 евра.

Важно је истаћи да су за оцењивање пројеката ангажовани инострани научници из преко 60 земаља света, како би се обезбедила квалитетна и непристрасна евалуација. Критеријуми за евалуацију били су унапред дефинисани и познати научницима током припреме предлога. Оцењивање предлога пројеката одвијало се двостепено. У првом степену сваком пројекту додељена су три инострана рецензента, чија се експертиза поклапа са облашћу пројекта, а у другом степену евалуацију је вршио седмочлани Програмски одбор, такође састављен од међународних стручњака, пред којима су истраживачи уживо представљали пројекте и одговарали на питања.

Оригиналне илустрације које красе издање „ПРОМИС“ дело су 19 угледних илустратора из Србије и региона: Александре Јованић, Вељка Зајца, Вука Палибрка, Давида Билобрка, Драгане Кртинић, Ђорђа Балмазовића, Жељка Лончара, Иване Бугариновић, Ирене Гајић, Јакова Јаковљевића, Јоване Богдановић, Ксеније Пантелић, Милице Голубовић, Милоша Ћосовића, Монике Ланг, Немање Обрадовића, Николе Кораћа, Сергеја Туцакова и Срђе Драговића.

Уредник издања је Иван Умељић из Центра за промоцију науке, док је професор Високе школе ликовних и примењених уметности Жељко Лончар дизајнирао и графички обликовао целокупну публикацију.

Издање „ПРОМИС“ је штампано у ограниченом тиражу и намењено је, пре свега, истраживачким тимовима који су добили финансирање у оквиру овог програма и представницима медија у циљу промовисања текућих и предстојећих позива Фонда за науку Републике Србије. Почетком 2021. биће објављено електронско издање у отвореном приступу.