Дарвинов дан,12. фебруар, обележавамо инсталацијом „Дрво живота измишљене врсте“ постављеном у Микрогалерији, излогу-галерији Центра за промоцију науке, у Краља Петра 46

Инсталација којом ЦПН обележава Дарвинов дан, 12. фебруар,  резултат је једне од радионица у оквиру овогодишњег зимског Дечјег научног кампа. Деца су имала задатак да измисле потпуно нову врсту инсеката која је названа Bubica campensis. Oсмислила су и нацртала адаптације инсеката на услове задатих станишта – измишљеног архипелага који се састоји од пет острва – и добили смо јединке које се међусобно мање или више разликују у неколико морфолошких особина. Ове особине смо искористили да направимо филогенетско стабло које описује сродство јединки, али и географске и еволуционе односе у оквиру острвских популација ове врсте.

Идеју о дрвету живота Чарлс Дарвин је илустровао још далеке 1837. године. Филогенија је посебна грана биологије која се базира на сличностима и разликама у физичким или генетичким особинама организама и врста на нашој планети. Дрво живота заправо је филогенетско стабло и оно представља алат који биолози користе како би истраживали еволуционе односе и везе између свих живих организама, као и њихових изумрлих предака.

Потрага за великим дрветом живота још траје. Иако нам свако појединачно филогенетско стабло пружа много информација о еволуционим односима између и унутар врста, ниједно од њих није у потпуности тачно и не може нам приказати веома сложену еволуциону историју и све односе између организама. Свако ново научно откриће нам указује на то да смо и даље далеко од правог и потпуно тачног модела, али нам даје основу за напредак. Тако наука функционише.

По својој природи острва су у мањој или већој мери изолована и представљају природне еволуционе лабораторије – веома су погодна за истраживање еволуционих односа популација најразличитијих организама. То је схватио и Чарлс Дарвин док је на Галапагоским острвима посматрао зебе, птице које су на сваком острву биле помало другачије. Управо та посматрања су му помогла да постави хипотезу о природној селекцији.

Међународни Дарвинов дан се обележава широм света 12. фебруара у част рођења енглеског научника Чарлса Дарвина. Овај празник је прилика да се нагласи његов допринос науци, да се промовишу наука и научна писменост, као и стална знатижеља и потрага за знањем.