Anticipacije

Predviđanje trendova

Kako bi opstala na konkurentnom tržištu, svaka kompanija je u konstantnoj trci sa trendovima, ali kako ih uočiti na vreme i dovesti se u vodeću poziciju u svojoj industriji?

Tekst: Milica Đustebek

U evropskoj prestonici, u prostoriji lišenoj ukrasa, za dugim konferencijskim stolom u toku je rasprava o bojama. Da li sledeću godinu vidimo u nijansi plave ili crvene boje? Ako je plava, da li je u pitanju berlinsko plava ili indigo plava? Možda je 11-0622 ili iris žuta boja koja će biti popularna sledećeg proleća?

Grupa ljudi okupljena oko stola je na sastanku organizovanom od strane kompanije Pantone. Njihov  katalog je standard u svetu dizajna, grafike i štampe. Sadrži 1925 boja, a svaka boja je označena numeričkom šifrom i jedinstvenim imenom.

Krajem svake godine, Pantone dospeva u naslove medija zbog izveštaja u kome proglašava boju koja će obeležiti sledeću godinu. Modne i kozmetičke kuće, grafički i industrijski dizajneri, dizajneri enterijera, aranžeri i stilisti neki su od klijenata koji redovno naručuju izveštaj u kome su detaljno opisani trendovi u svetu boja.

Zvezda izveštaja za 2015. godinu je marsala, zemljana nijansa vinsko crvene boje, kataloški broj 18-1438.

Uloga inovacija

Sa pitanjem kako na vreme uočiti trend susreću se sve industrije. Pre lansiranja proizvoda, usluga ili velikih marketinških kampanja, u tome im pomažu trendspoteri.

Trendspoteri se hrane informacijama sa socijalnih mreža, štampanih i televizijskih medija, pokušavajući da dopru u sve sfere života i kulture. Istražuju nove tehnologije, prate ekonomske vesti, posećuju naučne i umetničke događaje, prate kontinentalna i svetska prvenstva, Olimpijske igre. Tragaju za šablonom koji je primetan u uličnim fotografijama Šangaja preko najnovije kolekcije perspektivnog kenijskog dizajnera do nove knjige čileanskog pesnika. Osluškujući žilu kucavicu modernog života i kontakte unutar industrije, mogu da ocene da li će proizvod ili ideja biti izrazito popularni za šest meseci ili za dve godine.

Prvo istraživanje o tome kako nastaju trendovi napravljeno je daleko od glamoruznih mesta i dešavanja.

Američki sociolozi Brus Rajan i Nil Gos su 1943. godine istraživali kako prihvatamo inovacije. Dve zajednice farmera u Ajovi dobile su poboljšano seme kukuruza. U zavisnosti od toga koliko brzo su počeli da koriste seme, Rajan i Gos su uočili nekoliko grupa – inovatore, rane usvojitelje, ranu većinu, kasnu većinu i one koji zaostaju.

Nekoliko godina kasnije, sociolog Everet Rodžers je nazvao ovu raspodelu difuzijom inovacije. Mala, radoznala grupa inovatora prva prihvata novinu, potom se širi na rane usvojitelje, pa na ranu, zatim na kasnu većinu, i na kraju, posle dužeg vremena, prihvataju je i oni koji zaostaju. Nezavisno od sredine ili inovacije, ovaj proces je svugde isti.

U trci sa trendom 

Trendspoteri nastoje da pronađu inovatore, grupu ljudi koji su otkrili nešto novo, a još nepoznato široj javnosti. Tako su 2011. godine uočili malenu grupu ljudi koja je merila unos hrane, uticaj kalorija na njihovu energiju tokom dana, te sportsku aktivnost. Procenjeno je da će ljudi biti sve više zainteresovani za lake tehničke uređaje ili aplikacije pomoću kojih će moći da prate zdravlje i fizičku aktivnost.

Prvo su se pojavile mobilne aplikacije Endomondo i DailyMile za merenje pretrčanih kilometara, potom fitnes narukvice koje mere pređene kilometre i otkucaje srca. U aprilu ove godine predstavljeni su pametni satovi, koji obaveste vlasnika da mu je potrebno još koji sat sna, povećanje ili smanjenje fizičke aktivnosti.

Iako se najnoviji modeli ne prodaju tako brzo kako je planirano, industrija mobilnih uređaja je optimistična i veruje prognozama o porastu prodaje za 40 odsto do kraja 2017. godine.

Predstavljena sa pompom, boja marsala nije naišla na oduševljenje dizajnera. Posle uzbudljivih nijansi ljubičaste, narandžaste i tirkizne, ocenjeno je da je ova boja neinspirativna. Svoj put do širokih potrošača naći će kroz manje proizvode i ne očekuje se lansiranje najnovijih modela pametnih satova u ovoj nijansi crvene.

Pantone nije zabrinut zbog takvog lošeg prijema marsale. Okrenuo se ka biranju boje za 2016. godinu. Šta mislite koju boju će izabrati?

ANTICIPACIJE

Budućnost stiže. Ko će joj otvoriti vrata? Da li sa njom, sa novim naučnim i tehnološkim otrkićima, dolazi i novi kvalitet života? Hoće li budućnost biti baš onakva kakvu očekujemo? O predviđanjima, procenama i najavama budućnosti.

Istražite tekstove iz rubrike ANTICIPACIJE.

Istražite druge tekstove:


Grb Republike Srbije
ecsite nsta eusea astc

CPN
Ulica kralja Petra 46
11000 Beograd
Republika Srbija
+381 11 24 00 260
centar@cpn.rs