Антиципације

Предвиђање трендова

Како би опстала на конкурентном тржишту, свака компанија је у константној трци са трендовима, али како их уочити на време и довести се у водећу позицију у својој индустрији?

Текст: Милица Ђустебек

У европскоj престоници, у просториjи лишеноj украса, за дугим конференциjским столом у току jе расправа о боjама. Да ли следећу годину видимо у ниjанси плаве или црвене боjе? Ако jе плава, да ли jе у питању берлинско плава или индиго плава? Можда jе 11-0622 или ирис жута боjа коjа ће бити популарна следећег пролећа?

Група људи окупљена око стола jе на састанку организованом од стране компаниjе Пантоне. Њихов  каталог jе стандард у свету дизаjна, графике и штампе. Садржи 1925 боjа, а свака боjа jе означена нумеричком шифром и jединственим именом.

Краjем сваке године, Пантоне доспева у наслове медиjа због извештаjа у коме проглашава боjу коjа ће обележити следећу годину. Модне и козметичке куће, графички и индустриjски дизаjнери, дизаjнери ентериjера, аранжери и стилисти неки су од клиjената коjи редовно наручуjу извештаj у коме су детаљно описани трендови у свету боjа.

Звезда извештаjа за 2015. годину jе марсала, земљана ниjанса винско црвене боjе, каталошки броj 18-1438.

Улога иновација

Са питањем како на време уочити тренд сусрећу се све индустриjе. Пре лансирања производа, услуга или великих маркетиншких кампања, у томе им помажу трендспотери.

Трендспотери се хране информациjама са социjалних мрежа, штампаних и телевизиjских медиjа, покушаваjући да допру у све сфере живота и културе. Истражуjу нове технологиjе, прате економске вести, посећуjу научне и уметничке догађаjе, прате континентална и светска првенства, Олимпиjске игре. Трагаjу за шаблоном коjи jе приметан у уличним фотографиjама Шангаjа преко наjновиjе колекциjе перспективног кениjског дизаjнера до нове књиге чилеанског песника. Ослушкуjући жилу куцавицу модерног живота и контакте унутар индустриjе, могу да оцене да ли ће производ или идеjа бити изразито популарни за шест месеци или за две године.

Прво истраживање о томе како настаjу трендови направљено jе далеко од гламорузних места и дешавања.

Амерички социолози Брус Раjан и Нил Гос су 1943. године истраживали како прихватамо иновациjе. Две заjеднице фармера у Аjови добиле су побољшано семе кукуруза. У зависности од тога колико брзо су почели да користе семе, Раjан и Гос су уочили неколико група – иноваторе, ране усвоjитеље, рану већину, касну већину и оне коjи заостаjу.

Неколико година касниjе, социолог Еверет Роџерс jе назвао ову расподелу дифузиjом иновациjе. Мала, радознала група иноватора прва прихвата новину, потом се шири на ране усвоjитеље, па на рану, затим на касну већину, и на краjу, после дужег времена, прихватаjу је и они коjи заостаjу. Независно од средине или иновациjе, оваj процес jе свугде исти.

У трци са трендом 

Трендспотери настоjе да пронађу иноваторе, групу људи коjи су открили нешто ново, а jош непознато широj jавности. Тако су 2011. године уочили малену групу људи коjа jе мерила унос хране, утицаj калориjа на њихову енергиjу током дана, те спортску активност. Процењено jе да ће људи бити све више заинтересовани за лаке техничке уређаjе или апликациjе помоћу коjих ће моћи да прате здравље и физичку активност.

Прво су се поjавиле мобилне апликациjе Endomondo и DailyMile за мерење претрчаних километара, потом фитнес наруквице коjе мере пређене километре и откуцаjе срца. У априлу ове године представљени су паметни сатови, коjи обавесте власника да му jе потребно jош коjи сат сна, повећање или смањење физичке активности.

Иако се наjновиjи модели не продаjу тако брзо како jе планирано, индустриjа мобилних уређаjа jе оптимистична и веруje прогнозама о порасту продаjе за 40 одсто до краjа 2017. године.

Представљена са помпом, боја марсала ниjе наишла на одушевљење дизаjнера. После узбудљивих ниjанси љубичасте, наранџасте и тиркизне, оцењено jе да jе ова боjа неинспиративна. Своj пут до широких потрошача наћи ће кроз мање производе и не очекуjе се лансирање наjновиjих модела паметних сатова у овоj ниjанси црвене.

Пантоне ниjе забринут због таквог лошег приjема марсале. Окренуо се ка бирању боjе за 2016. годину. Шта мислите коjу боjу ће изабрати?

АНТИЦИПАЦИЈЕ

Будућност стиже. Ко ће јој отворити врата? Да ли са њом, са новим научним и технолошким отркићима, долази и нови квалитет живота? Хоће ли будућност бити баш онаква какву очекујемо? О предвиђањима, проценама и најавама будућности.

Истражите текстове из рубрике АНТИЦИПАЦИЈЕ.

Истражите друге текстове:


Grb Republike Srbije
ecsite nsta eusea astc

ЦПН
Улица краља Петра 46
11000 Београд
Република Србија
+381 11 24 00 260
centar@cpn.rs