Феномени

Одлазак Касинија

Након својих последњих обилазака, летелица Касини се коначно обрушила у атмосферу Сатурна и тиме завршила своју мисију

Текст: Никола Здравковић

У петак, 15. септембра, пет минута пре два поподне по нашем времену, НАСА је планирано изгубила контакт са верном летелицом Касини која је последњих 13 година живела и радила у орбити планете Сатурн, сакупљајући различите податке о гасовитом џину и његовим сателитима.

На слици видимо Сатурн из угла Касинија, са удаљености од око 1,4 милиона километара. У тринаест сати и педесет пет минута није само завршена тринаестогодишња посета шестој планети Сунчевог система, већ и читава мисија Касини-Хајгенс која је почела још 1997. године лансирањем летелице Касини и сонде Хајгенс са Кејп Канаверала, и још пре тога у лабораторији, и још током осамдесетих година прошлог века у умовима америчких и европских научника и инжењера.

Уколико рачунамо по сатурнском времену, Касини је живео у орбити око њега нешто мање од једне године. Како се види на слици, на северној хемисфери (горе), и то на месту где је Касини први пут стигао,  тренутно влада летопре. Пре тринаест година, када је Касини стигао до Сатурна, видео је зимску ноћ.

ФЕНОМЕНИ

Зашто је небо плаво? Због чега лишће постаје жуто у јесен? Где настаје снег, а где Сунчеве олује додирују Земљу? Наука са лакоћом објашњава свакодневицу – потребно је само да се запитате.

Истражите текстове из рубрике ФЕНОМЕНИ.