Европска свемирска агенција лансирала је сателит LISA Pathfinder, новог ловца на гравитационе таласе

Текст: Ј. Радановић

Европска свемирска агенција лансирала је почетком децембра сателит LISA Pathfinder из космичког центра Куру у Француској Гвајани. Ово, међутим, није обичан сателит ‒ реч је о софистицираној физичкој лабораторији намењеној извођењу гравитационих експеримената.

Свемирска лабораторија LISA Pathfinder биће стационирана на око 1.5 милион километара од  Земље у правцу Сунца, у такозваној Лагранжовој тачки Л1. Ово је изузетно погодна позиција с обзиром да се у њој гравитационе силе Земље и Сунца донекле поништавају, што обезбеђује да летелица скоро потпуно “мирује”.

Задатак Pathfinder-а, лансираног 3. децембра, само дан након стогодишњице објављивања Ајнштајнове Опште теорије релативности, јесте тестирање технологије за детекцију гравитационих таласа чије је постојање предвидела управо ова теорија, а никада нису директно регистровани.

Гравитациони таласи узрокују минијатурна скупљања и ширења свемира, а настају као последица јаких интеракција између масивних објеката; на пример, при спајању црних рупа. Како су оваква растезања мања од пречника атома потребна је изузетно прецизна опрема, какву поседује Pathfinder да би се онa регистровалa.

Реч је о ласерском инструменту који бележи промене растојања величине неколико милијардитих делова милиметра између две коцке израђене од злата и платине, пречника око 4,5 центиметара, које слободно падају, изоловане од свих спољашњих сила осим гравитације.

Уколико се покаже да је опрема овог сателита довољно прецизна, већ 2030. Европска свемирска агенција би могла да изведе велику репликацију овог гравитационог експеримента, у којој ће се уместо металних коцки користити три идентичне летелице на растојању од неколико милиона километара.

Кратка историја гравитационих таласа