Evropska svemirska agencija lansirala je satelit LISA Pathfinder, novog lovca na gravitacione talase

Tekst: J. Radanović

Evropska svemirska agencija lansirala je početkom decembra satelit LISA Pathfinder iz kosmičkog centra Kuru u Francuskoj Gvajani. Ovo, međutim, nije običan satelit ‒ reč je o sofisticiranoj fizičkoj laboratoriji namenjenoj izvođenju gravitacionih eksperimenata.

Svemirska laboratorija LISA Pathfinder biće stacionirana na oko 1.5 milion kilometara od  Zemlje u pravcu Sunca, u takozvanoj Lagranžovoj tački L1. Ovo je izuzetno pogodna pozicija s obzirom da se u njoj gravitacione sile Zemlje i Sunca donekle poništavaju, što obezbeđuje da letelica skoro potpuno “miruje”.

Zadatak Pathfinder-a, lansiranog 3. decembra, samo dan nakon stogodišnjice objavljivanja Ajnštajnove Opšte teorije relativnosti, jeste testiranje tehnologije za detekciju gravitacionih talasa čije je postojanje predvidela upravo ova teorija, a nikada nisu direktno registrovani.

Gravitacioni talasi uzrokuju minijaturna skupljanja i širenja svemira, a nastaju kao posledica jakih interakcija između masivnih objekata; na primer, pri spajanju crnih rupa. Kako su ovakva rastezanja manja od prečnika atoma potrebna je izuzetno precizna oprema, kakvu poseduje Pathfinder da bi se ona registrovala.

Reč je o laserskom instrumentu koji beleži promene rastojanja veličine nekoliko milijarditih delova milimetra između dve kocke izrađene od zlata i platine, prečnika oko 4,5 centimetara, koje slobodno padaju, izolovane od svih spoljašnjih sila osim gravitacije.

Ukoliko se pokaže da je oprema ovog satelita dovoljno precizna, već 2030. Evropska svemirska agencija bi mogla da izvede veliku replikaciju ovog gravitacionog eksperimenta, u kojoj će se umesto metalnih kocki koristiti tri identične letelice na rastojanju od nekoliko miliona kilometara.

Kratka istorija gravitacionih talasa