Мала школа математике

Како је дошло до нуле

Како је празнина из Индије стигла у Европу и постала нула, и како да престанемо да бркамо цифре и бројеве

Откриће нуле променило је свет. Када су индијски математичари у петом веку открили да се и ништа, празнина или одсуство бројне вредности може записати, дошло је до револуције у развоју математике.

Ово знање је потом стигло до Арапа који су били врсни математичари у своје доба. Уводећи нулу, они су развили децимални систем записивања бројева помоћу десет симбола и децималног зареза. Зато се симболи 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 и 9 називају арапске цифре.

Арапи су у раном средњем веку владали Шпанијом, па су многа своја знања пренели Европљанима. Арапске цифре су тако стигле у Европу, где су почеле све више да се користе.

Данас је децимални систем назамењив у математици. Он користи само десет цифара, али помоћу њих и децималног зареза може да представи бесконачно много бројева – све који постоје.

Људи често бркају појмове „цифра“ и „број“. Тако, рецимо, за бројну вредност сто хиљада или милијарда, кажу да је „цифра сто хиљада“ или „цифра милион“. А цифра је у ствари само симбол којим се број записује и она нема вредност. У децималном систему постоји само десет цифара. Све остало су бројеви.   

Истражите друге текстове:


Grb Republike Srbije
ecsite nsta eusea astc

ЦПН
Улица краља Петра 46
11000 Београд
Република Србија
+381 11 24 00 260
centar@cpn.rs