M82 има око пет пута већу луминозност од Млечног пута

Фото: Wikipedia

Текст: С. Шимрак

Рецензија: Д. Павловић

На удаљености од око дванаест милиона светлосних година, у сазвежђу Велики Медвед, лежи галаксија М82, познатија под надимком Цигара. Први пут је запажена 1774. године. Заслуге за то припадају астроному Јохану Елерту Бодеу, а независно од њега ју је тих година пронашао и Јохан Готфрид Келер. Међутим, тек поновним открићем Пјера Мешана 1779. године ова галаксија је уписана у Месијеов каталог.

Обично се класификује као неправилна галаксија, премда је недавним посматрањима у блиском инфрацрвеном делу спектра откривено да ова галаксија има два симетрична спирална крака. Ови краци нису раније уочени због великог сјаја диска ове галаксије, њене оријентације на небу и замрачења у оптичком делу спектра, које потиче од велике количине прашине у овој галаксији. М82 има око пет пута већу луминозност од Млечног пута.

У њеној унутрашњости одвијају се интензивни процеси стварања великог броја нових звезда. Почетком 2014. године научници су у овој галаксији посматрали супернову SN 2014J и сматрају да ће будућност Цигаре донети талас експлозија супернова. Исте године је у њој откривен до сада најсјајнији познати пулсар, M82 X-2.