(НА ЛИЦУ МЕСТА) Огромно интересовање за презентације у конференцијским салама другог дана сајма и конференције „Нове технологије у образовању 2016“ у BelExpo центру
Текст: Јована Николић
Огромно интересовање за презентације у конференцијским салама и штандови око којих посетилаца скоро и да нема – први је утисак који се стиче на другом дану сајма и конференције „Нове технологије у образовању“. Ситуација остаје непромењена током читавог дана. Иако се понеки наставник на овим штандовима распитује како школа у којој ради може да наручи интерактивну таблу или мултимедијалне уџбенике, оно што сви желе да виде није неко технолошко чудо, већ добра идеја.
Управо због тога у једном тренутку на најпосећенијем штанду могла су се чути искуства из Школског центра „Никола Тесла“ у Вршцу, а ученици су демонстрирали како функционишу експонати које су направили уз помоћ наставника. Значајнију посету имао је и штанд на коме је промовисано учење уз лего коцке, Lego education, применљиво у свим узрастима од предшколског до краја студија.
У програму су се поред имена сале INSERT нашли наслови презентација који су мотивисали посетиоце да напусте све садржаје који су их трентуно окупирали и пожуре ка овој сали. Међутим, предавачима је временски оквир од 15 минтуа задао много тешкоћа које треба да превазиђу, а овакав убрзани темпо довео је до тога да не иде баш све по плану, па неки програми нису почињали тачно на време. То је додатно отежало праћење динамичног и богатог програма који се одиграва на више места у исто време.
Највећи број посетиоца привукла је презентација апликација за рад са децом са аутизмом, Милице Ђурић Јовичић. Наставници, родитељи, педагози, студенти, желели су да упознају на који начин ове апликација побољшавају живот и учење, а како сала није било довољно велика за све које ова тема занима, било је оних који су покушавали из ходника да виде или чују бар делић садржаја.
Публика је ове апликације оценила као веома корисне, а међу њима је било и оних који су већ имали позитивних искустава. Представници Иновационог центра Електротехничкиг факултета у Београду су нагласили да су ове апликације бесплатне, на њима раде најталентованији програмери, а могуће је и пратити резултате и развој детета, као и предложити нове додатке.
Интересовање за програме у сали ALT у неким тренуцима такође је превазилазило њен капацитет. Једна од занимљивијих презентација била је о коришћењу дигиталних технологија у вртићима где је Иван Калаш говорио пре свега о резултатима националног пројекта који се спроводи у Словачкој и у који је укључено око 7000 васпитача. Калаш је нагласио да је у овом узрасту најважније користити ИКТ као средство за учење свакодневних активности, али и да је за све васпитаче ово потпуно нова област у којој треба заједно да се развијају.
У истој сали је нешто касније Чаба Вереш говорио о Европској недељи програмирања у Србији. Наставници су ово представљање видели као добру прилику да сазнају више о условима учешћа у овом међународном догађају и да чују искуства из претходне године када је Србија била чак на осмом месту по броју догађаја у односу на број становника. Вереш је истакао да је важно пружити сваком детету прилику да учи програмирање и да у што ранијем узрасту развија овај начин размишљања у ситуацијама које нису у вези са рачунарима.
Уследила је презентација о апликацији EcoReporters, која олакшава учење енглеског језика, а наставници који су је осмислили добитници су међународне награде. Иако је представљање ове апликације почело одмах након презентације Европске недеље програмирања у истој сали, састав публике је био скоро потпуно другачији.
Као да је потврђена предрасуда да информатика и учење страних језика интересују потпуно различите групе људи, иако су све добре идеје показале значај укључивања људи из различитих области. Тако су и у развоју ове апликације наставници енглеског језика пратили какве су потребе њихових ученика и осмислили концепт који би им помогао да лакше савладају страни језик, а затим је развијен софтвер који је све то објединио.
Иако је сала SPACE била централна па се очекивало да понуди и програм који ће бити најзанимљивији посетиоцима, није у сваком тренутку било тако. Представљање дигиталног и онлајн учења Марија Рокара из Европске комисије изазвало је велика очекивања па слободних места у публици на почетку скоро да није било.
Рокаро је под геслом „Ако промена није систематска, онда то није промена“ говорио о алатима Европске комисије који треба да омогуће лакше дељење информација и знања без обзира на ком се месту налазите и колико сте дигиталног образовања претходно стекли. Међутим, административни језик је убрзо постао неприступачан публици којој је остало нејасно колики значај платформа има за њих саме. Зато је већина наставника кренула према ENTER простору који је читавог дана привлачио највећу пажњу.
Тешко је издвојити најзанимљивији део програма. Коришћење ИКТ у учењу географије, примена нових технологија у представљању друштвених феномена у оквиру наставе социологије у средњој школи, употреба андроид апликација у пројектима из области културе, е-безбедност, само су неке од тема о којима се говорило у ENTER сали. Посебно је мотивишућа била презентација Јасне Марковић, наставнице математике из Лазаревца, под насловом „Чему знање ако не знам да га применим?“.
У свом раду она жели да припреми ученике за свакодневни живот и да им укаже на практичну употребу знања која им често делују апстрактно, а нове технологије користи као средство за постизање овог циља. Њени ученици често преко Скајпа имају заједничке часове са ученицима из других градова, па чак и других држава, и тако размењују резултате својих истраживања и једни другима постављају задатке.
Наставници који су стајали око ENTER простора, јер места за седење због велике гужве готово да ни у једном тренутку није било, говорили су да је овде срж читавог догађаја и да су им овакви садржаји потребни. Искуства колега из Србије које раде у сличним условима као и они, али имају нове и оригиналне идеје, нешто је што су они желели да чују и што ће их даље мотивисати.
Истражите више o конференцији „Нове технологије у образовању 2016“: