ЕДВИН ХАБЛ (1889-1953)

Боја ноћног неба

Истражите 13 идеја које су промениле свет

Хаблово откриће да се галаксије удаљавају потпуно је променило поимање свемира

Наша галаксија није једина у свемиру. Ипак, није прошао ни цео век откад је човечанство први пут суочено са идејом да поједини магличасти објекти на небу нису делови Млечног пута, већ огромни, независни звездани градови.

Посматрајући галаксије најбољим телескопом тог времена, амерички астроном Едвин Хабл је, на Опсерваторији „Маунт Вилсон“ у Калифорнији, 1929. године, дошао до великог открића.

Галаксије се од нас удаљавају, што видимо по црвеном помаку у њиховом спектру. Занимљиво је да са већим растојањем оне то чине све брже и брже. Постоји само једно објашњење за ове податке – свемир се шири.

Научницима је постало јасно да је свемир који се шири некада морао да буде мањи него што је данас. Уколико се вратимо довољно далеко у прошлост – долазимо до закључка да се читав свемир некада налазио у једној тачки из које је почело првобитно ширење. Овај догађај називамо Велики прасак.

Нова идеја видљивог свемира који се шири и који је коначан у простору и времену, довела је до развоја космологије и решила многе проблеме који су мучили човечанство, укључујући и Олберсов парадокс тамног ноћног неба.

ШУМА ЗНАЊА

У оквиру изложбе „Шума знања“ Центар за промоцију науке је представио тринаест научних идеја које су промениле свет. Текстове је припремила група аутора: С. Бубњевић, Н. Грубач, М. Николић, Д. Вејновић, А. Брајовић, К. Вуковић, Т. Марковић и Б. Клобучар, а резензент је М. Ћирковић.

Истражите више о идејама које су промениле свет.