Можда ће предлог о истраживању свемира из радне собе звучати чудно, али у умреженом свету то више ниjе немогуће. Сазнајте како

Tекст: Т. Ковач

Сигурно сте некад пожелели да упознате таjне свемира, броjних галаксиjа, звезда и планета. Мажда сте маштали да постанете део тима за истраживање свемира и зашто да не, откриjете неко ново небеско тело. То сада може постати и стварност, а да притом не морате бити астронаут или истраживач из NASA. Посетите Spacehack.org и упознајте свемир.

Spacehack.org jе портал коjи омогућава свима да учествуjу у истраживању свемира. Покренут jе у новембру 2008. године, делом под утицаjем NASA акта о партиципативном истраживању, чиjи jе циљ да „олакша учешће jавности, приватног сектора, невладиних организациjа и међународних партнера“.

Портал се састоjи од неколико категориjа – едукациjе, анализе података, такмичења и дела посвећеног директном учешћу у истраживању, а на jедном месту окупља велики броj проjеката и организациjа коjе се баве истраживањем свемира.

Издвоjићемо неколико занимљивих садржаjа.

Класификовање галаксиjа

Galaxy Zoo, на пример, позива наjширу jавност да учествуjе у класификовању фотографиjа стотине хиљада галаксиjа коjе jе забележио свемирски телескоп Хабл (NASA’s Hubble Space Telescope) како би се схватили различити типови галаксиjа и начин на коjе се оне формираjу. Задатак jе jедноставан. Све што треба да се уради jе да се препозна да ли jе у питању спирална или елиптична галаксиjа. Уз помоћ упутства са саjта учесници прво пролазе кроз обуку, а затим постаjу део истраживања. Можда ћете се упитати зашто су проjекту потребни људи за овакву врсту класификациjе уместо компjутера. Одговор jе jедноставан – људски мозак jе много бољи у препознавању облика од компjутера. Галаксиjе су компликовани обjекти коjи се могу доста разликовати по изгледу, а ипак на неки начин бити и врло слични.

Иначе, у досадашњим анализама проjекта Galaxy Zoo учествовало jе преко 250.000 људи похрањујући обиље драгоцених података непоходних за нова открића.

Истражите више: http://galaxyzoo.org

Компjутери-волонтери

Milky Wаy jе дистрибуирани рачунарски проjекат коjи користи ресурсе мноштва компjутера за креирање високо прецизног 3D модела Млечног пута. Ваш компjутер ће се, када га не користите, фокусирати на мапирање малих секциjа наше галаксиjе. Milky Way користи податке прикупљене током проjекта Sloan Digital Sky Survey (SDSS), коjи се анализираjу помоћу софтвера BOINC (Berkley Open Infrastructure for Network Computing). Покретањем овог програма ваш компjутер постаjе део истраживања.

Циљ проjекта jе да се направи наjновиjи 3D модел наше галаксиjе коjи наjвише одговара стварности. Тренутно се Млечни пут посматра унутар сазвежђа Стрелац и актуелна претпоставка jе да су на изглед наше галаксиjе утицали судари патуљастих галаксиjа током њене еволуциjе.

Од jануара 2010. Milky Wаy има 44.900 корисника и 1590 тимова из 170 земаља са просечном рачунарском снагом од 1382 терафлопса. Ово га уврштава међу 500 наjбољих на листи суперкомпjутера.

Истражите више: http://milkyway.cs.rpi.edu

Ослушкивање свемира

Посебну пажњу Spacehack.org посвећуjе едукациjи. Jедан од образовних проjеката jе Radio Jove, коjи омогућава студентима, професорима и наjшироj jавности да сазна више о радиоастрономиjи и да прављењем сопственог радио-телескопа ослушну звуке са Jупитера, Сунца или другог дела наше галаксиjе. Оваj проjекат jе започет 1998. и од тада је преко 1100 тимова студената и заинтересованих поjединаца учило о радиоастрономиjи и креирању и употреби радио-телескопа.

Истражите више: http://radiojove.gsfc.nasa.gov

Spacehack.org jе портал коjи омогућава свима да учествуjу у истраживању свемира. Покренула га jе 2008. године Аријел Валдман, глобални промотер манифестациjе Science Hack Day, коjа окупља научнике, технологе, дизаjнере и људе са добрим идеjама да током jедног викенда проуче шта се све ново може створити. Она jе такође и дизаjнер, партнер у истраживању на Institute For The Future, саветник у радио-емисиjи Big Picture Science Института SETI.

Раниjе jе радила y NASA комуникацијском сектору. Сврстана jе међу првих 50 наjутицаниjих људи у Силициjумскоj долини.

Истражите више: www.spacehack.org