Javni poziv bio je otvoren od 8. maja do 23. juna ove godine, a na objedinjeni konkurs u tri zemlje regiona pristigle su 34 prijave. U prvom krugu selekcije, u svakoj od zemalja su odabrani predlozi koji su ušli u uži izbor, sa čijim autorima su potom obavljeni intervjui kako bi se žiri bliže upoznao sa predloženim konceptima i njihovom izvodljivošću. Žirije su činili članovi konzorcijuma projekta FASIH, uključujući eksperte za industrijsko nasleđe, interdisciplinarna istraživanja, ekologiju i zaštitu prirode, art&science prakse i druge oblasti povezane sa temom konkursa. U Srbiji su radove ocenjivali predstavnici Centra za promociju nauke i Muzeja nauke i tehnike, u Hrvatskoj predstavnici Sveučilišta u Rijeci, Akademije za primijenjenu umjetnost i Prirodoslovnog muzeja, dok je u Sloveniji ovaj važan zadatak pripao predstavnicima Kulturnog centra Delavski dom Trbovlje.
Devet odabranih radova će se baviti digitalnim interpretacijama nasleđa, eksperimentalnim zvučnim instalacijama, 3D mapiranjem i modeliranjem, edukativnim interpretacijama, interaktivnim projekcijama i zvučnim pejzažima, koje u fokusu imaju industrijske objekte: Termoelektranu „Snaga i svetlost“ u Beogradu, fabriku papira „Hartera“ u Rijeci, i Termoelektranu u Trbovlju.
Projekti odabrani za produkciju:
SRBIJA
● #za snagu i svetlost – kratka istorija budućnosti (autori: Marko Vesić, Zorana Milićević i Irena Pavlović)
● Otisak „Snaga i svetlost“ / An imprint of „Power and Light“ (autori: Davor Ereš, Marko Paunović, Mladen Lazarević i Ivan Šuletić)
● Svetlosni tok (autor: Predrag Terzić)
● Energija prošlosti, vizija budućnosti (autor: Sanjin Ćorović)
HRVATSKA
● Hartera priča (autori: Mihaela Sladović, Andrea Stanić, Ana Komadina, Vili Rakita i Lea Mioković)
● Digitalna Hartera (autori: Marija Konfić, Enia Kozarić i Ana Marija Lončar)
● From Me Flows What You Call Time (autorka: Gaia Radić)
SLOVENIJA
● VRT P.T.I.C.H Visions of Rapid Transformations – Perception Through Immersive Cinematic Hyperreality (autor: Žiga Pavlovič)
● Zenica mojega očesa 1974 / The Apple of my Eye 1974 (autorka: Đejmi Hadrović)
Pobednički radovi će u narednih devet meseci biti razvijani uz podršku stručnih saradnika projekta FASIH kako bi tokom proleća 2025. godine bili premijerno izloženi na tri istovremene izložbe u Beogradu, Rijeci i Trbovlju, uz bogat prateći program i onlajn razmene. Finalnu tačku projekta predstavlja završna konferencija, planirana za 13. jun 2025, na Sveučilištu u Rijeci.
Projekat FASIH, započet u februaru 2023. i podržan kroz EU program Kreativna Evropa, posvećen je očuvanju, reinterpretaciji i revitalizaciji industrijskog nasleđa regiona kroz primenu savremenih interdisciplinarnih istraživanja i multimedijalnih tehnologija. Više o samom projektu možete pročitati ovde, dok se detaljne informacije o Javnom pozivu nalaze ovde.