Свакога дана, до 7. октобра, Математички полигон на Калемегданској тврђави инспирише пролазнике свих генерација да решавају загонетке и укључују се у разноврсне математичке игре и изазове

Фото: Марко Рисовић

Какве су то коцке, шта радите овде, можемо ли да се играмо са вама, најчешћа су питања која нас сретну на главном шеталишту на Калемегдану. Активности које смо осмислили провоцирају и позивају на игру чим их спазите.

Најмлађи врте обруче, броје колико пута се окрећу или погађају који је број нацртан на коцкама. Старији решавају загонетке, задатке са такмичења „Кенгур без граница“, а затим скакућу до следећег. Математика је некако свежа, опуштена и за свакога. То је управо и био наш циљ. Направити радионице у које могу да се укључе сви узрасти, од 5 до 105 година, да се радују математици и да граде позитиван однос према њој.

Експонат „Поезија бројева“ позива вас да у пару покушате да саставите песму, с једне, и магични квадрат, с друге стране. Тако су настале песме које комбинују стихове Мике Антића са стиховима Васка Попе, Десанкине са стиховима Миљковића, али и стихове Пабла Неруде са најпопуларнијим речима на Гуглу. Па да, у свим тим комбинацијама је математика! У свим тим комбинацијама је наше истраживање света око нас.

Радећи игрицу „Статистика Калиша“ израчунали смо да чак четири моста могу да се виде са шеталишта, као и чак хиљаду облака и само један бесконачни свемир. Било је у тој статистици и налаза да има много више људи него што има клупа, али и много мање осмеха од погледа удубљених у екране телефона.

„Направи облик“ је слагалица од чак шест слика М. Ц. Ешера, који је истраживао математику и посебно бесконачност. Облици природе и животиња испреплетаних на неочекиване начине испробавају нашу перцепцију и позивају да померамо и подешавамо велике коцке све док не будемо задовољни решењем слагалице.

Ту су и Танграм и Платонова тела од дрвених елемената, геометрија наших сенки и још пуно активности. На Калемегдану се ових дана (кад нема кише) математика истражује тако што се скакуће, црта, врте обручи, прескаче вијача, слажу уметничка дела, а за многе породице вежба се и сарадња. М3 у септембру, па до 7. октобра, кроз ове радионице и изложбу „Математичарке широм Европе“, науком осваја отворени јавни простор и наставиће да живи у њему.