Četvrti po redu Dečji naučni kamp održan je od 5. do 8. marta u okviru međunarodnog projekta SySTEM2020, u prostorijama Prirodnjačkog centra Srbije u Svilajncu, u saradnji sa Centrom za promociju nauke

Tekst: Brankica Avramovska i Anđela Šaber

Nadahnuti postavkom Prirodnjačkog centra, učenici šestog i sedmog razreda osnovnih škola su tokom četiri uzbudljiva dana kampa izučavali principe evolucije i povezivanja nauke i umetnosti.

Pet timova, zajedno sa naučnim demonstratorima, predano je radilo na istraživanju, razvoju ideja i planiranju samog izgleda postavke, koju su posetioci mogli da vide poslednjeg dana kampa. Mnoštvo raznolikog materijala, poput UV svetla, neonskih boja, testera, sunđera, gline, LED dioda i MakeyMakey džojstika, mladim naučnicima zagolicalo je maštu i omogućilo im da sve svoje ideje sprovedu u delo.

Izazivači patnje, Vremenski menjači, Fotoreceptori, Evolucionarke i Titorino, na jedinstven način prikazali su odabrani koncept, posmatrajući ga okom evolucioniste.

Strašan, uzbudljiv i poučan performans Izazivača patnje omogućio je posetiocima da upoznaju evoluciju bakterija i virusa i saznaju koje mere treba preduzeti kako bi se zaštitili od njih. Pažljivo oslikanim kostimima dočarali su bakteriju Bacillus tuberculosis, izazivača tuberkuloze, i viruse Hepatitis A virus, izazivača hepatitisa A, kao i SARS-CoV-2, virusa koji poslednjih meseci hara planetom. Predlažemo vam da i sami uronite u ovaj mračan svet i poslušate audio-zapis sa ovog performansa Izazivača patnje.

Filogenetsko stablo pojam je koji uglavnom vezujemo za evoluciju života na Zemlji. Oblika je stabla sa granama i na osnovu njega možemo uočiti rodbinske veze među vrstama. Vremenski menjači su otišli korak dalje i stablo iskoristili kao medijum prikazivanja razvoja prevoznih sredstava. Znate li šta je starije – bicikl ili automobil? U kom su srodstvu trolejbus i tramvaj? Odgovori na ova pitanja, kao i mnoge druge zanimljivosti protkane su kroz kviz, koji je posetioce provozao kroz sve promene koje su omogućile nastanak prevoznih sredstava koje danas poznajemo.

Fotoreceptori su grupa koja je kroz fotografiju ukazala na razlike između načina na koji isti prizor vide ljudi i životinje poput psa, ajkule, zmije, krave i mušice. Kreirali su maketu jednog pejzaža i fotografisali ga uz filtere koji odgovaraju vidu određenih životinja. Tako su posetioci poslednjeg dana imali priliku da posete izložbu fotografija i saznaju mnoštvo zanimljivih informacija o vidu ovih životinja – krava najbolje registruje crveni i narandžasti deo spektra svetlosti, kako bi uočila ranjene pripadnike krda i bila u mogućnosti da se brzo udalji sa područja, a mušice imaju mnoštvo malenih očiju kojima zasebno gledaju formirajući kompletnu sliku – imaju „mozaičan vid“.

Tim Evolucionarki je proučavao i predstavio evoluciju čovekovih predaka i njihovih umetničkih sklonosti. Privučeni zvucima pucketanja logorske vatre, posetioci su ulaskom u pećinu otputovali u daleku prošlost, koju su krasili najpoznatiji crteži pećina Šove, Gargas i Lasko u Francuskoj, oživljeni pomoću neonskih boja i UV svetla. Najpoznatiji fosili čovekovih predaka pronađeni u Africi i Evropi bili su nikad bliži jer su izvajane replike ovoga puta krasile postavku Prirodnjačkog centra.

Da li ste nekada zamislili nosoroga sa šarama zebre, dugim vratom poput žirafe, grivom lava, krilima leptira i svetlećim nosem poput svica? Verovatno niste, ali tim Titorino jeste, i poslednjeg dana kampa predstavio je baš takvog nosoroga! Uvrnuta evolucija ovog krupnog biljojeda bila je samo povod za priču o adaptacijama i zašto su neke moguće, a neke ne. Tako se mogla saznati svrha posedovanja grive kod lava, treperenja svetlosti svitaca u mraku, razlog za postojanje karakterističnih šara zebre, kao i druge zanimljivosti.

Avantura u Prirodnjačkom centru Srbije je završena, ali će ideje, kreativnost i mašta ovih mladih naučnika nastaviti da se razvijaju!

Putujuće Dečje naučne kampove Centar za promociju nauke organizuje u okviru evropskog projekta SySTEM2020, koji se bavi učenjem prirodnih nauka, tehnologije, inženjerstva i matematike van školskih učionica. Projekat SySTEM2020 finansira Evropska komisija u okviru programa Horizont 2020.

 

 

podeli