Na ovogodišnjem festivalu Ars elektronika, koji je održan od 8. do 11. septembra u Lincu, učestvovalo je nekoliko umetnika iz Srbije, a u program je bio uključen i CPN tim

Uve Riger: Skala svetlosti II (foto: Tom Mesic)

 

Tekst: Dobrivoje Lale Erić

Ars elektronika festival za 2017. posvećen je, pre svega, složenom konceptu veštačke inteligencije, njegovim dometima i izazovima, ali i okviru koji decenijama unazad pruža inspiraciju umetnicima i istraživačima. Iako su u poslednje vreme sve češći apeli brojnih uticajnih ličnosti o potencijalnom negativnom aspektu, pa čak i o najavi eventualnog kraja ljudske civilizacije u susretu sa razvijenom veštačkom inteligencijom, ta tačka je, čini se, još uvek izvan našeg sagledivog domašaja. Početak posthumanog društva je tako i dalje stvar inspiracije a ne zebnje ili otvorenog straha.

Standardnih pet dana Festivala u Lincu je ove godine prošireno sa još nekoliko pre- i post- događaja, no u svakom slučaju i dalje stoji da je potpuni obilazak i praćenje svih programa nemoguće, te da je i ovaj kao i ma koji drugi uvid tek okvirni presek Festivala. Čak i da je fizički moguće obići sve lokacije, performanse, prezentacije, konferencije i radionice, svakako je nemoguće to i suštinski razumeti i prihvatiti unutar prirodnog sistema doživljaja i razumevanja. Samo kroz brojke: preko 1000 umetnika i izloženih radova, 600 različitih događaja i 100.000 posetilaca u gradu sa manje od 200.000 redovnih stanovnika. Impresivno!

Gala veče na Festivalu Ars elektronika (foto: Tom Mesic)

Festivalske nagrade su kao i uvek bile unapred najavljene, i uglavnom je reč o umetnicima koji već godinama jesu relevantna imena na sceni novomedijske umetnosti. Nekoliko fantastičnih projekata / postavki je, međutim, ostalo izvan fokusa žirija. To se pre svega odnosi na neverovatnu instalaciju tajvanskog umetnika Lijen-Čeng Vanga pod nazivom Nastavni plan (Reading Plan), u kojoj 23 autonoma dečjim glasovima i u apsolutnoj sinhronizaciji čitaju klasični Konfucijev tekst. Atmosfera podseća na prosečnu učionicu, ma gde u svetu (Tajvan ili Srbija), istina mračnu, opterećenu disciplinom, bespokornim učenjem i stalnim ponavljanjem. Duboko upozoravajuće delo koje preispituje aktuelni model učenja i odnos prema mladima.

Lijen-Čeng Vang: Nastavni plan (foto: Kaohsiung Museum of Fine Arts)

Izuzetno autentično je bilo i premijerno, jedinstveno izvođenje dela Zvezdana oluja (Star Storm) irske umetnice Ife Van Linden Tol, pobednice poslednjeg poziva unutar Evropske mreže digitalne umetnosti i nauke. Nakon rezidencije u ESTEK-u u Nordvijku, tehničkom i logističkom centru Evropske svemirske agencije, Ifa je kreirala performans sa obilatim korišćenjem medija u kome je najupečatljiviji evropski umetnik današnjice – eksploziva i dimnih efekata. Izuzetno putovanje kroz vizuelne i eksplozivne slike dočarava kosmičke promene koje traju vekovima. Zvezdana oluja je stoga i gotovo neponovljivo delo jer je ova praizvedba unutar Instituta za ispitivanje materijala u Lincu namenski postavljena i prilagođena datom ambijentu. Ukoliko se simbolično stvaranje slika i može osporiti jer pretpostavlja niz složenih pitanja i prethodnog narativa, celokupni eksplozivni krug i direktan tretman odabranih pedesetak gledalaca svedoče o autentičnom umetničko-naučno-kreativnom eksperimentu, koji se, recimo, može staviti u ravan sa bitefovskim postupcima i pristupom.

Ifa Van Linden Tol: Zvezdana oluja (foto: Florian Voggeneder)

Iako je ove godine na Festivalu učestvovao manji broj umetnika iz Srbije negoli 2016, svakako vredi izdvojiti nastupe dvoje umetnika koji su bili zastupljeni i u našem art+science programu za 2017. Dragan Ilić je predstavio razradu projekta RoboAction (A3 K3), ovaj put uz korišćenje čitača moždanih talasa (Brain Computer Interface) i posledično upravljanje umetničkim nastupom robota. Pobednica nacionalne selekcije za 2016/17, Isidora Todorović, bila je deo tradicionanog programa Future Innovators Summit. Ovo izuzetno priznanje za našu mladu umetnicu svakako je veliki podsticaj za dalji razvoj njene karijere i slobodnije upuštanje u zahtevnije i tehnički precizne produkcije.

Tim Centra za promociju nauke je bio uključen u nekoliko programa i aktivnosti, pre svega u okviru projekta Evropske mreže digitalne umetnosti i nauke. Iako je projekat došao do samog kraja finansiranja kroz podršku programa Kreativna Evropa, u toku su pripreme, razvoj ideja i planova za nove aplikacije i osmišljavanje naredne faze ove izuzetne inicijative. Formirana Mreža svakako će nastaviti da funkcioniše, a Centar će se i nadalje truditi da predstavi najbolje što Srbija ima u domenu autentičnog spoja nauke i umetnosti.

podeli