Милијардер, инжењер, програмер, предузетник, визионар, борац за чисту енергију и узор за суперхероје

Текст: Борис Клобучар

С времена на време, на овој нашој малој, пренасељеној планети где царује закон већине, понекад се појави неко коме падне на памет да конвенционално размишљање окрене наопако и баци низ воду. Да би такви хероји променили свет, морају све нас научити да другачије размишљамо. Морају победити скептике, заобићи све баријере, пронаћи себи сличне који би препознали њихове идеје. Такав је био Томас Едисон. Такви су били Никола Тесла, Леонардо да Винчи и Стив Џобс. Сви они су променили свет на боље. Али ретко ко од њих више пута него Илон Маск.

Страница на Википедији посвећена Илону Маску лако се може помешати са делом научне фантастике или неким стрипом о суперхероју. Како другачије описати текст који почиње са: ”(…) генерални директор аеронаутичке компаније Спејс екс, директор и дизајнер производа у компанији Тесла моторс, и председник Соларног града (SolarCity). Оснивач је компаније Спејс екс, и суоснивач компанија PayPal, Тесла моторс и Zip2. Такође је осмислио футуристички супер-брзи транспортни систем познат под називом Hyper loop”. Илон Маск је жива верзија Iron Man-а.[1]

Уколико би неко спровео испитивање јавног мњења, где би питао које су то области које ће променити свет у наредних 5, 10, или 50 година, већина испитаника вероватно би поменула аутомобилску индустрију, аеронаутику, обновљиве изворе енергије, брзи транспорт, планетарна истраживања и пречишћавање океанске воде за пиће. Илон Маск је прсте умешао у пет од шест наведених. Зато је један чувени блогер у уводу за свој интервју са њим написао да би мање стресно било направити интервју са Зевсом. Он се макар интересовао за једну област (громове), док овај други зна све. Маск неће само променити свет. Он га је већ променио.

ДЕЧАК СА КОМОДОРОМ

Прича о стварном, живом суперхероју почиње 1980. године, када деветогодишњи штребер из Преторије у Јужној Африци добија свој први компјутер. Млади Маск, који се никада није уклапао у друштво, често добијао батине у школском дворишту и дане проводио читајући енциклопедије у соби, заљубио се у свој комодор са пет килобајта меморије. ”Упутство за програмирање” знао је напамет од корице до корице. Три године касније, мали Илон направио је прву праву видео игрицу, ”Бластер”, коју је убрзо продао једној Јужноафричкој компанији за тадашњих 500 долара. Знање је почело да се исплаћује.

Међутим, Маск није желео да остане у Јужној Африци. Са 17 година отишао је у Канаду, где је добио држављанство које је имала његова мајка, а потом је искористио студентску размену да дође до САД, на Универзитет у Пенсилванији. Како је поменуо у једној радио емисији, током својих студентских дана размишљао је о томе које области ће променити свет у будућности. Од гомиле која му је пала на памет (а којима се данас увелико бави), најлакши и најдиректнији улаз видео је у глобалној мрежи, интернету.

Након завршеног факултета и неколико неуспешних покушаја да се запосли у великим компјутерским фирмама, Илон са својим братом Кимбалом започиње своју интернет компанију Zip2. Идеја ове фирме је нешто што данас подсећа на мешавину социјалне мреже и гугловог сервиса за мапе – странице за оглашавање великих компанија. Почетак је заиста био тежак и мало ко је веровао да је будућност рекламирања на интернету, па су Илон и Кимбал једва састављали крај са крајем. Велики интернет бум деведесетих, међутим, пробудио је компанију, коју су браћа убрзо продала у Compaq, a Илон је из овог посла изашао са 22 милиона долара у џепу.

ПЕЈ ПАЛ, СПЕЈС ИКС, ТЕСЛА МОТОРС

За велику већину интернет богаташа ово би био конац приче, ”срећно до краја живота” на крају бајке. Не и за Маска. Сва средства која је стекао уложио је у своју следећу фирму, X.com. Његова идеја била је стварање прве банке на интернету. Убрзо, X.com се спаја са фирмом из исте зграде у оно што данас зовемо PayPal. Маск се није баш слагао са другим директорима, а 2002. године када је фирма продата у eBay, Илон је постао мултимилионер, зарадивши нешто преко сто милиона долара.

Одлична прилика да се повуче? Не за Илона. Маск је коначно имао средства да промени свет. Прва ствар коју је урадио било је инвестирање читавих сто милиона долара у оснивање прве приватне свемирске компаније, SpaceX. Циљ ове авантуре био је, а и остао, смањење трошкова лета у свемир и коначно колонизација Марса, са амбициозних милион становника до краја века. Ексцентрични милионер баца паре, јавност је говорила.

Само две године касније, док се SpaceX још није ни размахао, Маск започиње још један пројекат.  Овог пута се из свемира спушта на ауто-путеве. Tesla има задатак да направи револуцију у аутомобилској индустрији представљајучи концепт већински електричног аутомобила. Илонов сан био је да убрза масовну производњу електричне енергије и на крају потпуно замени фосилна горива.

СУПЕРХЕРОЈ

Дивну будућност замислио је Илон Маск. Стварност га је вратила на место. До 2008. године SpaceX је открио како да прави јефтине ракете доступне свима. Проблем је био у томе што нити једна од три лансиране није успешно напустила атмосферу. С друге стране, прототип првог Тесла аутомобила, Tesla Roadster, још увек је био далеко од тржишта. Економски крах те године ударио је аутомобилску индустрију и изгледало је као да је то крај за Теслу. Маск је остао на последњим резервама новца, са прилично реалним плановима да се са женом пресели код њених родитеља. 

Касније те године је све кренуло на боље. Као по филмском сценарију, последњи новац који је имао, Илон је уложио у четврту SpaceX ракету, која је коначно успешно полетела. НАСА је препознала овај успех и компанију која прави најјефтиније ракете на свету ”наградила” са уговором од 1.6 милијарди долара за следећих 12 полетања. 

Тесла је пронашла партнере који су уложили новац у компанију. Као резултат, до краја 2008. године изашао је први аутомобил на електрични погон. Роудстер је убрзавао од 0-100 километара на час за нешто мање од 4 секунде, што га је довело у сам врх серијски прављених аутомобила. Максимална брзина овог аута је релативно ниска за један спортски аутомобил и износила је 201 километара на час. Домет батерије са једним пуњењем процењен је на 400 километара, али су тест-возачи успевали да пређу и преко 500 километара уз изузетно строге режиме вожње.

Све ово учинило је Илона Маска заиста живим суперхеројем. Почевши од нуле, он је данас стоти на Форбсовој листи најбогатијих са 13.4 милијарди долара. Променио је начин на који видимо елетричне аутомобиле, путовање у свемир, соларну енергију. Научио нас је да верујемо у бољу будућност.

Тесла Моторс

2013. године, Тесла Модел С је проглашен за један од најбољих аутомобила који су икад направљени. Модел С у основном пакету, који је 2012. године изашао на тржиште, има максималну брзину до око 180 километра на час и убрзава од 0-100 километра на час за 6.5 секунди. Најјачи пакет има избор од два мотора, слабији поседује 270 kW, док му је максимална брзина 201 километар на час.

Јачи, и тренутно најјачи мотор у понуди има максималну брзину од  210 километра на час, и убрзање до 100 километра на час развија за са само 4.4 секунде, што га ставља у један од најбржих седана на свету, и најбржег седана икада направљених у САД. Такође, кроз читаве САД постоји мрежа такозваних Supercharger пуњача за електричне аутомобиле. Ове станице дизајниране  су за брзо допуњавање батерија електричних аутомобила, а могу пружити 120 киловата директне струје у батерију.

Спејс ИКС

Данас ова компанија броји преко стотину лансирања у свемир. Њихове ракете не само да су поуздане, већ су и приступачне. У будућности, међутим, Масков сан је одлазак на Марс. Једна од тренутних идеја је летелица која би пренела не једно, двоје или троје, већ велики број астронаута на црвену планету. Маскова идеја је да би до 2035. године хиљаде ракета могле слати око милион људи на Марс. Веома амбициозно.

Можда најреволуционарнији систем до сада, који би невероватно смањио трошкове лансирања, је пројекат поновног коришћења ракете. Према овом пројекту, ракета би се, након одвајања сонде ван атмосфере, вратила на површину, а затим поново користила. Ова ракета, која се иначе одбацује ван орбите и тамо остаје, носи преко 90 одсто трошкова лансирања.

SolarCity

Идеја иза компаније SolarCity коју је покренуо Илон Маск 2006. године замишљена је да би револуционаризовала производњу електричне енергије. SolarCity је направио мрежу која дистрибуира технологију соларних плоча у домаћинству по принципу изнајмљивања. Потрошачи немају никаквих трошкова инсталације и куповине опреме, а на месечном нивоу плаћају коришћење опреме и одржавање. За узврат добијају чисту електричну енергију.

У сарадњи са компанијом Тесла, SolarCity је конструисао POWERWALL, батерију која одржава напајање електричном енергијом у домовима са соларним напајањем. Овај потпуно аутоматизовани систем штити домаћинство од нестанка струје, напаја читав стан и пружа укућанима бројне друге погодности са веома ниским трошковима. 

‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾‾

[1]Роберт Дауни Џуниор и Џон Фавро, режисер филма Iron Man, након састанка са Илоном Маском одлучили су да неке карактеристике лика Тонија Старка, суперхероја који је инжењерски геније и мултимилионер, базирају управо на њему.

подели