Због изузетног квалитета претходних пријава и потенцијала за реализацију већег броја пројеката, Центар за промоцију науке и Министарство науке, технолошког развоја и иновација и ове године расписују Јавни позив за финансирање пројеката грађанских научних истраживања (ГНИ).

Циљ овог позива је снажније повезивање истраживача и грађана у циљу изналажења одговора на друштвене изазове и остварења заједничких циљева, као и препознавање и подстицање активног укључивања јавности у истраживачке процесе. Такође, позив подстиче иновативне приступе у научноистраживачком раду и истиче друштвени утицај грађанских научних истраживања, посебно у оквиру постизања циљева одрживог развоја.

Грађанска научна истраживања (енг. citizen science) представљају научноистраживачки, партиципативни метод, којим се јавност укључује у процес научних истраживања и омогућава грађанима који нису научници у датој области да науци активно доприносе користећи своје знање, алате и ресурсе.

Јавни позив за финансирање пројеката грађанских научних истраживања биће отворен од 10. септембра до 10. октобра. Укупна средства опредељена за финансирање реализације пројеката грађанских научних истраживања износе 35 милиона динара, а максималан износ који се може одобрити за реализацију појединачног пројекта износи три и по милиона динара.

Предлози пројеката треба да садрже конкретан план истраживања и активности, план за сарадњу и размену знања, као и да недвосмислено показују на који начин ће пројектне активности допринети научном знању и друштву у целини.

Грађани и експерти на теренском раду на реци Рибници. Аутор: Александар Стефановић

Подносилац пријаве и координатор пројекта може бити истраживач запослен у научноистраживачкој организацији која је регистрована на подручју Републике Србије.

Обавезна је сарадња истраживача и барем једног актера који долази ван научноистраживачке и академске заједнице, као и укључивање грађана у пројектне активности и истраживачки процес.

Страница Јавног позива за грађанска научна истраживања, где се можете и пријавити, налази се на следећем ЛИНКУ.

На Јавни позив за финансирање пројеката грађанских научних истраживања, 2023. године, стигло је 127 предлога пројеката. Пријаве су обухватиле широк дијапазон тема – од заштите животне средине, биодиверзитета, микробиологије, медицине и јавног здравља до астрономије, психологије, лингвистике, културног наслеђа и образовања, између осталог. За финансирање је тада одобрено шест пројеката, а више детаља о изабраним пројектима могли сте да сазнате из ИНТЕРВЈУА које смо протеклих месеци објављивали на нашем сајту.

Центар за промоцију науке припремио је и ВОДИЧ за грађанска научна истраживања на 24 стране. У овом водичу налази се и више информација о томе шта су грађанска истраживања, које су њихове предности и са каквим се све изазовима суочавају, која је улога грађана у овом типу истраживања и какви све нивои учешћа постоје, као и одговори на питања шта је то отворена наука, зашто су нам важни Циљеви одрживог развоја и како поставити адекватно истраживачко питање.

За сва додатна питања можете се обратити на: citizenscience@cpn.rs