Nasa je objavila prve rezultate istraživanja čiji je cilj mapiranje promena u čovekovom organizmu tokom boravka u svemiru

Tekst: J. Nikolić

Prvi rezultati velikog Nasinog istraživanja blizanaca u okviru Human Research programa objavljeni su na sastanku timova u Galvestonu, u Teksasu, krajem januara. Osnovni cilj istraživanja je utvrđivanje promena u čovekovom organizmu tokom dugih boravaka u svemiru, kako bi se što spremnije ušlo u velike misije kao što je put na Mars.

U eksperimentima učestvuju identični blizanci Mark i Skot Keli. Dok je Mark nekadašnji astronaut, koji već duže vreme nije napuštao planetu Zemlju, njegov brat se u martu 2016. godine vratio sa Međunarodne svemirske stanice na kojoj je boravio skoro godinu dana.

Deset timova analizira njihove uzorke i proučava različite biološke parametre upoređujući stanje u organizmima pre, za vreme i nakon Skotovog putovanja. Na sastanku u Galvestonu timovi su prvi put jedni drugima izneli svoje rezultate, a u budućnosti se očekuje njihova saradnja i sklapanje šire slike.

Tim sa Nortvestern Univerziteta sa Fredom Tjurekom na čelu, proučavao je crevne mikrobe koji se prirodno nalaze u organizmu i potpomažu varenje. Kod Skota Kelija uočene su veće promene u odnosu dve dominantne grupe bakterija (Firmicutes i Bacteroidetes) dok je boravio u svemiru, a nakon što se vratio na Zemlju stanje je bilo slično onom pre poletanja.

Istraživači tvrde da ovi rezultati nisu iznenađujući s obzirom na promene u ishrani i okruženju, ali da još uvek ne znaju šta dobijeni rezultati znače i koji je tačan razlog promena. Detaljanija analiza i saradnja sa ostalim timovima može dovesti u budućnosti do novih saznanja, a jedan od zanimljivih rezultata je da se u crevima Skota Kelija za vreme boravka na Međunarodnoj svemirskoj stanici nije povećao broj vrsta mikroba.